Bez szans na wyraźne wzrosty na rynku wódki

Polska pozostaje jednym z największych rynków mocnych alkoholi na świecie. Krajowa Żubrówka jest na siódmym miejscu na świecie pod względem sprzedaży. Wzrost cen na skutek podwyższenia akcyzy spowodował jednak zmianę preferencji krajowych konsumentów. Lepiej sprzedają się trunki w kompaktowych opakowaniach i te zawierające mniejszą ilość procentów. Drastyczny spadek spożycia jednak branży nie grozi.

Bez szans na wyraźne wzrosty na rynku wódki

Rynek alkoholi w Polsce dochodzi do siebie po bardzo dużej zmianie, jaką spowodowało podniesienie podatku akcyzowego na przełomie 2013 i 2014 roku – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Krzysztof Kouyoumdjian, rzecznik prasowy producenta alkoholi, firmy CEDC International. – Jednym z praktycznych efektów wzrostu akcyzy były również podwyżki cen.

Średnie ceny kluczowych marek zwiększyły się do kilku złotych na tradycyjnej, półlitrowej butelce. W wyniku podwyżki zmieniają się preferencje konsumentów.


Z punktu widzenia konsumentów wzrost cen był duży – tłumaczy Krzysztof Kouyoumdjian. – Polacy nie skupiają się więc już na półlitrówkach, ale coraz chętniej sięgają po mniejsze objętości, takie jak 100 czy 200 ml.

Coraz większą popularnością cieszą się także inne kategorie alkoholi, szczególnie te z mniejszą zawartością procentów.

Bardzo dynamicznie rozwijają się takie segmenty, jak whisky, wina, burbony czy inne alkohole, które jeszcze kilka lat temu nie były tak popularne wśród Polaków – zauważa Kouyoumdjian.

Według raportu Scotch Whisky Association, stowarzyszenia producentów szkockiej whisky, Polska jest na 17. miejscu w Europie pod względem spożycia tego trunku na jednego mieszkańca. Szacuje się, że w 2013 roku pełnoletni Polak wypił nieco ponad pół litra whisky. Według prognoz The International Wine & Spirit Research w ciągu najbliższych pięciu lat spożycie tej odmiany alkoholu w Polsce będzie rosnąć o około 8 proc. rocznie.

Czytaj dalej na następnej stronie...



Tagi:
źródło: