Rynek kawy w Polsce jest już wart ponad 5 mld zł

Rynek kawy w Polsce systematycznie się rozwija. Przeciętny Polak wypija w ciągu roku napar z 3 kg ziaren kawy, ale jak zaznaczają eksperci, rynek ma duży potencjał rozwojowy. Szybciej niż spożycie wzrasta wartość kupowanego surowca, a to oznacza, że konsumenci coraz częściej sięgają po kawę premium. Dynamicznie rośnie również oferta ekspresów ciśnieniowych i kapsułkowych.

Rynek kawy w Polsce jest już wart ponad 5 mld zł
Trendy konsumenckie i sprzedażowe pokazują, że rynek będzie rozwijał się w kierunku kawy premium. O ile spożycie kawy ilościowo jest na stabilnym poziomie, o tyle wartość rynku rośnie z roku na rok właśnie ze względu na zwiększanie się segmentu kawy premium i kawy jakościowej – mówi agencji Newseria Joanna Turczyk, marketing manager w Nespresso.
 
Dane Euromonitoru wskazują, że wartość rynku kawy w Polsce w ubiegłym roku przekroczyła 5 mld zł. Przewidywania na najbliższe lata mówią o stałym wzroście o ponad 1% rocznie i w 2016 roku wartość ma osiągnąć blisko 5,5 mld zł.
 
W Polsce 90 proc. dorosłej populacji deklaruje, że pije kawę, więc rynek konsumentów jest bardzo duży. Nie pijemy jeszcze jej dużo w porównaniu z innymi krajami, bo jest to około 3 kg rocznie, ale jeśli patrzymy na kraj jako całość, to pod względem konsumpcji jesteśmy na 11. miejscu na świecie – zaznacza Turczyk.
 
W przeliczeniu na ilość naparu statystyczny Polak wypija w ciągu roku 95 litrów kawy. W czołówce konsumpcji od lat utrzymują się Brazylia, Stany Zjednoczone oraz Niemcy, gdzie na mieszkańca przypada około 10 kg ziaren. Wysoko uplasowały się również kraje skandynawskie, gdzie pity napar jest dużo mocniejszy niż w pozostałych krajach i choć jego spożycie jest mniejsze, to w przeliczeniu na ziarna kawy Skandynawowie są liderami, gdyż przypada tam 15 kg na mieszkańca.
 
Jak podkreśla Turczyk, wyższa sprzedaż kawy premium wynika również z faktu, że Polacy coraz częściej zwracają uwagę na jakość jedzenia i są otwarci na nowe trendy.
 
Nowe restauracje, nowy sposób jedzenia, slow food, wszelkiego rodzaju trendy kulinarne i w ogóle moda na gotowanie w Polsce jak najbardziej służą temu, żeby zwracać uwagę na jakościowe jedzenie, w tym kawę – podsumowuje Joanna Turczyk. 
 
Zdaniem Joanny Turczyk rynek w Polsce jest rozwojowy, wchodzą nowi producenci kawy i ekspresów do nich. Rośnie sprzedaż ekspresów ciśnieniowych automatycznych oraz kapsułkowych.
 
W tej chwili najszybciej rozwijającym segmentem rynku kawowego jest właśnie segment kawy porcjowanej, w kapsułkach, dlatego że to jest nowy system, wygodny, ułatwiający przygotowanie w domu kawy wysokiej jakości. Urządzenia są też dużo mniejsze niż do tej pory tradycyjne ekspresy do kawy, o różnych wzorach i kolorach – ocenia Joanna Turczyk z Nespresso.
 
Bardzo istotny dla rynku pozostaje segment business to business, czyli branża hotelarsko-gastronomiczna i biurowa.


Tagi:
źródło: