Rośnie sprzedaż wody, ale najbardziej dochodowe są napoje gazowane

Całkowita wartość rynku napojów bezalkoholowych przekroczyła 12 mld zł, a najbardziej wartościową kategorią są napoje gazowane. Rynek charakteryzuje się silną sezonowością – w lecie sprzedaje się ich o 50 proc. więcej niż w chłodnych miesiącach. Popularnością cieszą się głównie napoje takie jak cola, które odpowiadają za 60 proc. całości sprzedaży napojów gazowanych. Polacy coraz chętniej sięgają też po mrożone herbaty w egzotycznych smakach, słodzone stewią.

Rośnie sprzedaż wody, ale najbardziej dochodowe są napoje gazowane

Sprzedaż napojów w Polsce

– Napoje są produktem sezonowym. Pijemy więcej nie tylko wtedy, kiedy jest ciepło, a sprzyjają temu lato i wakacje, lecz także w okresie świąt i karnawału, kiedy mamy w kalendarzu więcej spotkań towarzyskich. To są takie momenty w roku, kiedy tradycyjnie obserwujemy zwiększony apetyt na napoje – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Małgorzata Skonieczna, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej na Europę Centralną w PepsiCo.
 
Z badań firmy Nielsen wynika, że w 2014 roku na napoje bezalkoholowe Polacy wydali 12,4 mld zł, a więc o 3,5 proc. więcej niż w 2013 roku. Zwiększyła się też sprzedaż w litrach – o 2,8 proc. Blisko 48 proc. całego rynku stanowi woda, jednak pod kątem wartości prym wiodą napoje gazowane. W 2014 roku wartość ich sprzedaży wzrosła wprawdzie nieznacznie, bo o 0,4 proc., jednak i tak stanowią ponad 30 proc. rynku - 3,9 mld zł.
 
– Struktura rynku napojów gazowanych oraz jego wielkość są dość stabilne. Kluczowym segmentem tego rynku są napoje takie jak cola, stanowią około 60 proc. całości sprzedaży napojów gazowanych. Dobrze sprzedają się również w okresie okołoświątecznym. Poza tym największe segmenty to napoje o smakach cytrynowych i pomarańczowych – ten ostatni dynamicznie się rozwija dzięki wzrostowi marki Mirinda – przyznaje przedstawicielka PepsiCo.
 
Polacy doceniają również smak mrożonej herbaty. W minionym roku sprzedano 157 mln litrów tego napoju za 482 mln zł (dane Coca-Cola Poland Services). Niemal połowa rocznego wolumenu sprzedaży - 41 proc. realizowana jest w miesiącach letnich, od czerwca do września.
 
– Dotychczas byliśmy krajem herbaty, ale gorącej. To się jednak zmienia. Obecnie na rynku jest dostępna mrożona herbata Lipton Ice Tea, słodzona stewią, dlatego zawiera o 30 proc. mniej cukru. Ma też bardzo ciekawe smaki: zielonej herbaty, tropikalny, mango, czyli egzotyczne, które przypominają o podróżach wakacyjnych – mówi Skonieczna.
 
Popularność mrożonej herbaty wynika również z faktu, że Polacy zwracają coraz częściej uwagę na ilość cukru w napoju i wartość kaloryczną. Wzrasta też sprzedaż soków owocowych i nektarów. Statystyczny Polak wypija blisko 20 litrów tych napojów, a ich sprzedaż zwiększyła się do 2 mld zł (dane firmy Nielsen).
 
W badaniach przeprowadzonych na zlecenie Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności w 2013 r. 45 proc. Polaków zadeklarowało, że przynajmniej raz w roku pije napoje energetyczne. W 2014 roku wydatki na te napoje wzrosły o 7,8 proc. do 806 mln zł.


Tagi:
źródło: