| Autor: redakcja11

Eksport jabłek z UE spadł o ponad 10%. Wywóz z Polski na rynki trzecie wzrósł jednak do 600 tys. ton

Ze wstępnych danych Eurostatu wynika, że unijny eksport jabłek w sezonie 2015/2016 wyniósł 1,59 mln t i był mniejszy o 11% niż w sezonie 2014/2015.

Eksport jabłek z UE spadł o ponad 10%. Wywóz z Polski na rynki trzecie wzrósł jednak do 600 tys. ton

Eksport jabłek z UE

Analitycy z Banku BGŻ BNP Paribas zauważają, że na dość znaczący spadek sprzedaży w skali UE miała wpływ przede wszystkim ograniczona sprzedaż jabłek przez Litwę głównie poprzez mniejsze dostawy na Białoruś. Wynikało to ze zmian struktury sprzedaży jabłek z Polski, dla których Litwa w sezonie 2014/2015 była jednym z czołowych rynków zbytu.

 

Do spadku wysyłek w skali Unii przyczyniła się również niższa sprzedaż jabłek z Włoch (-9%) oraz Francji (-8%). Największym odbiorcą jabłek z UE w ubiegłym sezonie była Białoruś. Łączna sprzedaż do tego kraju z UE-28 zmniejszyła się w relacji rocznej o 21% do 564 tys. t. Wzrosły natomiast o 35% dostawy do Egiptu do 253 tys. t czy też Arabii Saudyjskiej o 27% do 80 tys. t przy jednoczesnym spadku eksportu do Algierii o 44% do 89 tys. t.

 

Ponadto Polska była największym unijnym dostawcą jabłek na rynki trzecie w minionym sezonie (2015/2016) z udziałem na poziomie blisko 38%. Wolumen eksportu z Polski na rynki pozaunijne zwyżkował o 21% do 603 tys. t. Był jednak o 29 i 39% niższy niż odpowiednio w sezonach 2013/2014 i 2012/2013. Wzrost odbywał się przy istotnym zmniejszeniu dostaw do UE a w szczególności do Niemiec, Litwy i Łotwy. Przyczyną wzrostu sprzedaży jabłek były dużo większe dostawy jabłek z Polski na Białoruś. Wyniosły one 423 tys. t, i były aż o 46% wyższe w odniesieniu do sezonu poprzedniego.

 

Wysoką dynamiką wzrostu charakteryzował się eksport jabłek do Serbii aż o 85% do 37,5 tys. t, Egiptu o 149% do 25,6 tys. t czy też Norwegii o 47% do 7,1 tys. t.

 

W sezonie liczba odbiorców zagranicznych do których Polska wysyłała jabłka wyniosła 78 krajów (łącznie z krajami UE) w porównaniu do 80 w sezonie poprzednim.

 

Jak wskazują analitycy BGŻ BNP Paribas, o zwiększeniu dynamiki sprzedaży jabłek z Polski na rynki trzecie zadecydowała w głównej mierze znacznie wyższa r/r sprzedaż jabłek w drugim kwartale 2016 r., która wyniosła nieco ponad 290 tys. t, czyli zwiększyła się o 82% w porównaniu do analogicznego okresu przed rokiem. W pierwszych trzech kwartałach sezonu 2015/2016 (lipiec 2015 - marzec 2016) eksport był mniejszy o 8% niż w tym samym okresie rok wcześniej. Przyspieszenie dynamiki wysyłek z Polski na rynki trzecie było jednak w mniejszym stopniu konsekwencją wzrostu popytu na rynkach zewnętrznych, a w większym, spadku cen jabłek w eksporcie z Polski. Ze statystyk unijnych wynika, że średnia cena wyeksportowanego jabłka z Polski w drugim kwartale 2016 r. na rynki pozaunijne wynosiła 0,26 euro/kg i była o 22% niższa niż w analogicznym okresie przed rokiem. 



Tagi:
źródło: