| Autor: redakcja1

Europejskie mięso podbija Wietnam

Przedsiębiorstwa branży mięsnej działające na terenie Wspólnoty Unii Europejskiej, w tym także polskie, sukcesywnie rozwijają produkcję i eksport wyrobów na rynki państw trzecich.

Europejskie mięso podbija Wietnam
W ubiegłym roku wzrost eksportu wołowiny i wieprzowiny był możliwy przede wszystkim dzięki rosnącemu zainteresowaniu dostawami mięsa ze strony Turcji oraz Rosji. Teraz czas na Wietnam. Krajowa wieprzowina będzie tam promowana podczas Targów Żywnościowych „Vietfood & Beverage”, które rozpoczynają się 13 września. Dziś w Ho Chi Minh City odbyła się konferencja prasowa kampanii promocyjno-informacyjnej pt. ,, Tradycja, jakość i europejski smak”.
 
Po raz kolejny UPEMI wraz z przedstawicielami największych zakładów mięsnych w Polsce odwiedzają Wietnam w celu przybliżenia głównych założeń kampanii, walorów europejskiego mięsa i jego przetworów oraz ukazania możliwości eksportowych, jakie posiadają krajowe zakłady mięsne.
 
Po uroczystym otwarciu konferencji przez dyrektor ds. projektów międzynarodowych UPEMI, Agnieszkę Różańską oraz zaprezentowaniu organizacji i możliwości eksportowych Polski, jaki i UE, głos zabrał doradca ekonomiczny Ambasady Rzeczpospolitej Polskiej w Wietnamie, Wojciech Gerwel. W gronie przedstawicieli polskich zakładów mięsnych zasiedli: Grażyna Prokopiuk, prezes ZM Łmeat-Łuków S.A., Magdalena Szczupak – Woźniczka, prezes ZM Viando, Edward Łukosz, prezes ,,PMiW Łukosz” Sp. z o.o., Zbigniew Marcinkowski, ,,Firma Marcinkowscy’’ Sp. z o.o., Piotr Wilkoński, prokurent ,,ZM Salus”.
 
Przedstawiciele wietnamskich mediów uczestniczyli w otwartej dyskusji nt. celów kampanii, możliwości eksportowych Unii Europejskiej, w tym także polskich zakładów mięsnych. To niewątpliwie pozwoliło zobrazować wietnamskim przedsiębiorcom i producentom europejski rynek mięsa, jego przetwory, a co najważniejsze, jak podkreślają polscy producenci mięsa, przyczyniło się do wypracowania mostu łączącego kraje Unii Europejskiej, jak i tak odległy zakątek Azji, jakim jest Wietnam.
 
Stale i prężnie rozwijający się rynek wietnamski to między innymi poszukiwanie nowych, europejskich wyrobów oraz nawiązywanie trwałych relacji biznesowych, które niewątpliwie zaowocują w niedalekiej przyszłości.
 
13 września 2012 r., podczas otwarcia Targów Branży Spożywczej - Vietfood & Beverage, odbędzie się Forum ,,Polskie Forum Gospodarcze oraz spotkania „B2B”, gdzie polscy przedstawiciele branży spożywczej ukażą i zaprezentują wietnamskim przedsiębiorcom i producentom żywności możliwości i potencjał eksportowy polskich firm związanych z tą branżą. W tym roku, jak wskazują zapowiedzi, targi mają być zorganizowane z rozmachem większym niż kiedykolwiek w swojej 15-letniej historii. W porównaniu do poprzednich imprez z tego cyklu, powierzchnia wystawiennicza w Tan Binh International Exhibition & Convention Center, wzrosła aż do 7 tys. m2. Targi odbywają się co roku, a ich organizatorem jest Vietnam National Trade Fair and Advertising Company – Vinexad (należąca do Ministerstwa Handlu i Gospodarki Wietnamu) we współpracy z Food & Foodstuff Association of Ho Chi Minh City, Vietnam Beer, Beverage & Alcohol Association. W ubiegłorocznej edycji udział wzięły 182 firmy z 11 krajów, a ich stoiska odwiedziło ponad 11 tys. osób.
 
Poza udziałem w targach, gdzie na osiemdziesięciu metrach stoiskach odbędą się spotkania oraz pokazy kulinarne z degustacją europejskich dań mięsnych, UPEMI zrealizuje szereg dodatkowych działań, które mają na celu przybliżyć wietnamskim odbiorcom ofertę europejskich producentów mięsa, w tym polskich firm, których przedstawiciele przeprowadzą wiele rozmów i będą mogli nawiązać bezpośrednie kontakty. Odbędzie się również konferencja prasowa z udziałem lokalnej prasy branżowej. Jej celem będzie zarysowanie perspektyw współpracy oraz walorów produktów europejskich, które znajdują coraz szerszych odbiorców w Wietnamie. Dodatkowo, w ramach kampanii, zostaną zrealizowane tzw. „Dni kuchni europejskiej” w dwóch lokalnych restauracjach. Ich celem będzie zaprezentowanie kuchni europejskiej w jej mięsnej odsłonie. Dania i pokazy przygotowane będą przez polskich kucharzy. Uczestnicy imprezy to przede wszystkim detaliści, hurtownicy, importerzy i eksporterzy oraz przedstawiciele hoteli i restauracji.
 
Jak wynika z danych Ministerstwa Gospodarki, wartość wymiany towarowej na przestrzeni ostatnich kilku lat, systematycznie wzrastała,  charakteryzując się przez cały ten okres  przewagą importu towarów z Wietnamu do Polski, a co za tym idzie rosnącym deficytem po stronie naszego kraju. W roku 2011 nastąpił znaczny wzrost importu  towarów z  Wietnamu  do Polski, co przy jednoczesnej znacznie mniejszej dynamice wzrostu eksportu z Polski do tego kraju, przełożyło się na istotny wzrost ujemnego dla Polski salda obrotów.   W 2011 roku Wietnam został w polskich statystykach sklasyfikowany na 59 pozycji pod względem wartości polskiego eksportu i na 33 pod względem wielkości importu z poszczególnych krajów. Wietnam znajduje się na 13 miejscu wśród krajów, z którymi Polska odnotowała największe saldo ujemne w obrotach handlowych. Może się to jednak zmienić. Można zaobserwować zainteresowanie firm polskich inwestowaniem na rynku wietnamskim.
 
System dystrybucji towarów do Wietnamu jest wciąż słabo rozwinięty. Brakuje hurtowni, towary rynkowe, w tym również importowane są najczęściej rozwożone po sklepach w małych partiach przez handlarzy. W tych warunkach eksport jest niezmiernie utrudniony.


Tagi:
źródło: