| Autor: redakcja1

Polska wieprzowina szturmuje rynek ajzatycki

Koreańskie ministerstwo finansów przedłużyło do końca tego roku bezcłowy kontyngent na import 50 tys. ton boczku. Początkowo miał on obowiązywać tylko do końca marca. Decyzja władz ma zapewnić dostateczne zaopatrzenie oraz ustabilizować ceny. Korea Południowa jest jednym z głównych azjatyckich partnerów handlowych Polski w dziedzinie rolnictwa. Tylko w ubiegłym roku obroty handlowe artykułami rolno-spożywczymi naszego kraju z Republiką Korei wzrosły czterokrotnie. A może być jeszcze lepiej!

Polska wieprzowina szturmuje rynek ajzatycki
Współpraca handlowa między Polską a Republiką Korei w zakresie mięsa i jego przetworów, osiągnęła najwyższy poziom w 2007 roku, przede wszystkim za sprawą rekordowej wartości polskiego eksportu mięsa wieprzowego, który przekroczył 37 mln USD. Wtedy wielkość ta stanowiła prawie 5% łącznego importu mięsa wieprzowego przez Republikę Korei. W latach 2008-2009 mięso wieprzowe nadal stanowiło główny produkt w polskim eksporcie produktów przemysłu mięsnego, a zarazem artykułów rolno-spożywczych do Republiki.
 
W ubiegłym roku w Korei Południowej wyprodukowano 569 tys. ton wieprzowiny, czyli o 34 proc. mniej niż w 2010 r. Poziom samowystarczalności tej Republiki dramatycznie się obniżył. Braki w podaży to efekt zmniejszenia produkcji krajowej przez ubiegłoroczną epidemię pryszczycy, a w konsekwencji masowej redukcji pogłowia trzody chlewnej. Spadek produkcji doprowadziły do podwojenia importu wieprzowiny w porównaniu z 2010 r. (do poziomu 374 tys. ton!). Korea Południowa od lat jest zdecydowanym importerem netto mięsa i jego przetworów. Jest więc rynkiem wartym rozważenia przez polskich producentów w ich planach eksportowych.
 

W marcu 2010 r. zakończył się dwuletni program promocyjny pt. „Stół pełen smaków” realizowany przez Unię Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego. Celem tej kampanii było zbudowanie i utrwalenie pozytywnego wizerunku produktów mięsnych pochodzących z Unii Europejskiej (w tym Polski) w Stanach Zjednoczonych, Korei Południowej i Wietnamie. Kontynuacją programu jest dwuletnia kampania informacyjno – promocyjna pt. „Tradycja, jakość i europejski smak”, obejmująca świeżą, schłodzoną lub mrożoną wołowinę i wieprzowinę oraz przetwory spożywcze wytworzone na bazie tych produktów.

-Ze względu na szczególną specyfikę rynku produktów żywnościowych Korei Południowej, innymi nawykami żywieniowymi, większe szanse na eksport z Polski mają surowce i półprodukty niż wyroby gotowe. To rynek perspektywiczny. Doskonałym narzędziem promocji polskiego mięsa w Korei, służącym nawiązaniu współpracy z kontrahentami z Republiki Korei, jest uczestnictwo w targach branży spożywczej. Ostatnio polscy producenci promowali walory polskiego mięsa podczas Targów Seul Food &Hotel, zainteresowanie było olbrzymie i ono teraz także procentuje– przyznaje Wiesław Różański, prezes UPEMI.

 
Handel zagraniczny Polski z Koreą Południową ma więc szansę się jeszcze bardziej rozwinąć. Współpracę ułatwia Umowa o Wolnym Handlu zawarta między Unią Europejską i Koreą Południową.
 

 
-Tylko w ubiegłym roku z Polski do Korei Południowej zostało wysłanych 16 tys. 200 ton wieprzowiny mrożonej. Ponad 20 zakładów jest już upoważnionych do eksportu wieprzowiny na rynek koreański. Unia Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego pomaga polskim zakładom w podboju tego specyficznego rynku. Jesteśmy już rozpoznawalni w branży, przeprowadziliśmy dwie kampanie. Ostatnio Komisja Europejska zaprosiła naszych przedstawicieli do uczestnictwa w panelu eksperckim na temat wymiany handlowej z Koreą. To jest rynek bardzo perspektywiczny, należy o niego zabiegać – dodaje Agnieszka Różańska z UPEMI.
 
Koreańczycy poszukują w naszym kraju takich produktów, które nie mają dużego rynku zbytu w Polsce: świńskich nóżek, żeberek i boczku. Zamawiają tego coraz więcej. Republika Korei do niedawna pozostawała dla większości polskich eksporterów rynkiem dość ryzykownym i odległym. Teraz się to zmienia.

Polsko-koreańska współpraca w dziedzinie rolnictwa rozwija się dzięki wspólnym działaniom Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Agencji Rynku Rolnego, Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego oraz Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Do tej pory Republika zatwierdziła do importu produkty 27 zakładów wieprzowych, 5 drobiowych i daje możliwość eksportu mleka i jego wyrobów.
 


Tagi:
źródło: