| Autor: redakcja1

Struktura geograficzna eksportu produktów rolno-spożywczych z Polski

Podobnie jak w latach poprzednich produkty rolno-spożywcze były eksportowane z Polski głównie na rynek Unii Europejskiej.

Struktura geograficzna eksportu produktów rolno-spożywczych z Polski
W okresie styczeń–maj 2022 r. dostawy do krajów UE-27 wygenerowały ponad 13,3 mld EUR, a więc wzrost o 27%, co stanowiło 75% przychodów otrzymanych z wysyłki towarów rolno-spożywczych ogółem.

Do krajów UE sprzedawano przede wszystkim: mięso drobiowe - 1,2 mld EUR, papierosy - 1,1 mld EUR, produkty mleczne - 0,9 mld EUR, mięso wołowe - 0,7 mld EUR, pieczywo i wyroby piekarnicze oraz karmę dla zwierząt - po 0,6 mld EUR, a także wyroby czekoladowe - 0,5 mld EUR. Polski eksport rolno-spożywczy na rynek UE charakteryzuje się sporą koncentracją geograficzną.

Głównym partnerem handlowym Polski pozostały Niemcy. Wywóz do tego kraju w okresie styczeń–maj 2022 r. wyniósł 4,5 mld EUR i był o 26% większy niż przed rokiem. Ważnymi odbiorcami polskich artykułów rolno-spożywczych były także: Niderlandy - wzrost o 39% do 1,2 mld EUR, Francja o 28% do 1,1 mld EUR, Włochy o 9% do 874 mln EUR i Czechy o 31% do 805 mln EUR. Łącznie eksport na rynki tych krajów wygenerował 8,5 mld EUR, co stanowiło około 64% wartości wysyłki do UE-27.


Tagi:
źródło: