| Autor: grasdorf

Wpływ kół bliźniaczych na jakość upraw

W wielu rejonach naszego kraju coroczne żniwa bywają wyjątkowo trudne ze względu na dużą ilość opadów. Niejednokrotnie nasze uprawy przypominają pola ryżowe... W wielu przypadkach wjazd na pole staje się niemożliwy, a "zakopane" kombajny trzeba wyciągać ciągnikami. W takich warunkach doskonale sprawdzają się koła bliźniacze.

Wpływ kół bliźniaczych na jakość upraw

Koła bliźniacze Grasdorf Koła Polska

Świadomość przydatności kół bliźniaczych w takiej sytuacji ma już chyba w Polsce większość Gospodarzy. Ale czy to jedyne co może nam zaoferować stosowanie kół bliźniaczych?

Firma Grasdorf Koła Polska z Krapkowic na Opolszczyźnie, od lat zajmująca się sprzedażą i propagowaniem wśród rolników rozwiązań z zakresu stosowania kół bliźniaczych udowadnia, że nie. Najtrudniejszym zadaniem, jak przekonują pracownicy firmy, jest przekonanie gospodarzy, że stosowanie bliźniaków jest korzystne w każdych warunkach, nie tylko na terenach podmokłych. Bliźniaki zmniejszają poślizg kół, zwiększając przy tym uzyskiwany uciąg. Ma to znaczący wpływ na zużycie paliwa.  Musimy zdawać sobie sprawę że pole to nie asfaltowa droga i pozornie większe opory toczenia nie zwiększają zużycia paliwa (dużo więcej zyskujemy przy zmniejszonym poślizgu). Mniejszy nacisk na glebę pozwala zmniejszyć ugniatanie, a to z kolei poprawia wzrosty roślin. Nie bez znaczenia jest także dobór odpowiedniego ciśnienia. Przyjmuje się ogólnie, że stosując koła bliźniacze, na kole przy ciągniku obniża się ciśnienie o mniej więcej 20 procent, a na bliźniaku o około 40 procent.

Ciśnienie opon a zużycie paliw

Wpływ odpowiedniego ciśnienia na zużycie paliwa jest bardzo znaczący. W celu wykazania zależności wykonaliśmy test na Ciągniku Same Iron 140DCR z ogumieniem Michalin Multibib 540/65R24 i 600/65R38. Podczas przejazdów testowych ciągnik pobierał paliwo z dwóch niezależnych tub. Pierwszy przejazd był wykonywany z ciśnieniem 2 barów, a drugi z prawidłowo dobranym ciśnieniem 0,8 – 1,0 bara. W zależności od warunków glebowych i rodzaju maszyny, z którą pracował ciągnik, zużycie paliwa podczas jazdy z niskim ciśnieniem było niższe o 10 – 20,5%.

Czytaj dalej na następnej stronie...


Tagi:
źródło: