Młodzi, niewykształceni, czyli polscy rolnicy w UE

Obecnie Polska radzi sobie bardzo dobrze na spożywczym rynku UE. Według danych Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi Polska jest liderem w Unii Europejskiej w produkcji drobiu, owoców, pieczarek. Obecnie na eksport trafia 80% polskiej wołowiny, 45% drobiu i 30 % produktów mleczarskich. W dodatku według danych Instytutu Socjologii z UMK w Toruniu Struktura demograficzna polskiego rolnictwa świadczy, że rolnicy polscy są najmłodszymi w Europie.

Młodzi, niewykształceni, czyli polscy rolnicy w UE


Ewolucja gospodarstw
 
Polskie gospodarstwa rolne coraz bardziej przypominają firmy usługowe, łamiąc przy tym stereotyp zacofanej wsi. Jeżeli Polska ma być coraz bardziej konkurencyjna na rynku UE jest to niezbędny etap, którego nie da się przeskoczyć. 

 
Rolnictwo również należy do branż, w których zachodzą dynamiczne przemiany i zdobytą wiedzę trzeba cały czas uzupełniać. Rolnik to przecież przedsiębiorca, który zajmuje się całym procesem biznesowym – począwszy od planowania produkcji, zapewnienie jej finansowania, przez jej realizację (uprawa roślin, produkcja pasz, chów zwierząt, zatrudnianie i kierowanie pracownikami), aż po marketing i sprzedaż gotowych produktów. Nawet w skali niewielkiego gospodarstwa wymaga to dużej wiedzy, śledzenia trendów konsumenckich, rynków zaopatrzenia i zbytu. – stwierdza Grzegorz Brodziak, Dyrektor Zarządzający w firmie Goodvalley. 
 

Jednak polskie rolnictwo wciąż czeka daleka droga. Zmiany, szczególnie te w mentalności, będą zachodzić przez wiele następnych lat. Zauważa to Dr hab. Wojciech Knieć - Nie można zapomnieć, że cały czas istnieje opór kulturowy powstrzymujący rolników od sprzedaży małych gospodarstw, będący wynikiem traktowania gospodarstwa rolnego jako „posagu”, zabezpieczenia na przyszłość. Jednakże z czasem ta tendencja będzie malała.



Tagi:
źródło: