Największe trendy na rynku żywności oraz napojów w 2018 roku

W 2018 r. powinniśmy spodziewać się, że przejrzystość i wiarygodność informacji będą coraz istotniejsze dla wszystkich konsumentów, niezależnie od ich dochodów.

Największe trendy na rynku żywności oraz napojów w 2018 roku
Różne niepokojące zjawiska — poczynając od obaw związanych ze składem produktów, a kończąc na budzących lęk doniesieniach ze świata polityki — sprawiły, że dla wielu osób priorytetem stała się troska o siebie samych. Obejmuje to także wybór żywności i napojów odpowiadających na określone potrzeby żywieniowe, fizyczne i emocjonalne. Pojawi się także mnóstwo możliwości wprowadzania naturalnych, przyciągających uwagę i nieoczekiwanych konsystencji produktów — od napojów do żucia po ciastka z musującym nadzieniem.
 
Gwałtowny rozwój różnych kanałów detalicznych w sektorze spożywczym będzie stymulować możliwości związane z rekomendacjami, promocjami i innowacjami produktowymi personalizowanymi w oparciu o zachowania poszczególnych konsumentów. Firmy myślące przyszłościowo będą natomiast pracować nad rozwiązaniami pozwalającymi zastąpić surowce pochodzące z tradycyjnych gospodarstw rolno-hodowlanych i zakładów produkcyjnych składnikami i wyrobami gotowymi wytwarzanymi przy wykorzystaniu najnowszych osiągnięć nauki i technologii.
W prognozie firmy Mintel na 2018 r. Jenny Zegler, analityk globalnego rynku żywności i napojów, omawia główne trendy, które odegrają istotną rolę na rynkach spożywczych na całym świecie. W pierwszej kolejności poświęca uwagę tendencjom, które w najbliższych miesiącach będą zyskiwać coraz większą popularność, ale omawia też zjawiska, które zaczynają wywierać wpływ na sytuację rynkową, choć w wielu regionach są one jeszcze marginalne.
 

PEŁNA JAWNOŚĆ


W epoce postprawdy konsumenci domagają się od firm spożywczych pełnej, totalnej przejrzystości.

Powszechny brak zaufania powoduje wzrost presji ciążącej na producentach: oczekuje się od nich rzetelnych i wyczerpujących informacji o sposobie, miejscu oraz zasadach uprawy, hodowli, pozyskiwania i przetwarzania surowców, a także sprzedaży gotowych produktów. Potrzeba upewniania się co do bezpieczeństwa i wiarygodności żywności i napojów spowodowała, że producenci coraz częściej promują nowowprowadzane na światowy rynek produkty jako „naturalne”, „ekologiczne” czy „zgodne z zasadami etyki”. Oprócz oczekiwań związanych z podawaniem dokładniejszych informacji o produktach, wyzwaniem dla firm spożywczych będzie też nowa fala wymagań dotyczących przejrzystości etykiet. Producenci i detaliści będą musieli „zdemokratyzować” zasady informowania o pochodzeniu i składzie swoich wyrobów, tak aby oferowane produkty były dostępne dla wszystkich konsumentów, niezależnie od wysokości dochodów w gospodarstwie domowym.

 

SAMOSPEŁNIAJĄCE SIĘ PRAKTYKI


Ponieważ coraz większa liczba konsumentów uważa, że współczesne życie jest stresujące i pełne pośpiechu, wszechstronne i zrównoważone diety staną się integralnym elementem rutynowego dbania o siebie.
 
Ogromne tempo współczesnego życia, bycie non-stop online, coraz powszechniejszy brak zaufania oraz niepokojące doniesienia ze świata polityki i mediów sprawiają, że wielu konsumentów poszukuje sposobów ucieczki od negatywnych aspektów życia. Wiele przytłoczonych współczesnością osób koncentruje się na trosce o swoje potrzeby i daje pierwszeństwo czasowi przeznaczonemu tylko dla siebie oraz związanym z tym działaniom. Przewidujemy więc, że zindywidualizowane definicje równowagi i dbania o siebie wzmocnią zapotrzebowanie na zróżnicowane pod względem formy, receptury i wielkości porcji produkty spożywcze, które będą obiecywać konsumentom poprawę nastroju, a przy tym pasować do ich własnych, wszechstronnie zróżnicowanych koncepcji zdrowia i dobrego samopoczucia. Coraz większa liczba konsumentów będzie szukać składników, produktów i połączeń zapewniających korzyści odżywcze, fizyczne i emocjonalne, pomocne w samodzielnym dbaniu o siebie i własny dobrostan.

Czytaj dalej na następnej stronie...



Tagi:
źródło: