Informacja zbiorcza o wynikach kontroli planowej w zakresie realizacji zaleceń pokontrolnych

Zgodnie z Rocznym ramowym planem kontroli Inspekcji JHARS na 2011 rok, w I kwartale 2011 roku wszystkie wojewódzkie inspektoraty JHARS przeprowadziły kontrolę w zakresie realizacji zaleceń pokontrolnych.

Informacja zbiorcza o wynikach kontroli planowej w zakresie realizacji zaleceń pokontrolnych


I. CEL KONTROLI

Celem kontroli było sprawdzenie wykonywania przez podmioty gospodarcze zaleceń pokontrolnych wydanych podczas kontroli jakości handlowej (planowych i doraźnych zleconych przez Głównego Inspektora JHARS i/lub wojewódzkiego inspektora JHARS) oraz zachowania określonego terminu ich realizacji, na podstawie przepisów ustawy  z dnia 21 grudnia 2000 roku o jakości handlowej artykułów rolno- spożywczych.

II. ZAKRES KONTROLI

Kontrolę przeprowadzono w 185 podmiotach gospodarczych, którym wydano zalecenia pokontrolne, w tym głównie w piekarniach (56 podmioty), zakładach garmażeryjnych (25), zakładach mięsnych (22), podmiotach zajmujących się obrotem i sprzedażą świeżych owoców i warzyw (14), mleczarniach (13).

Kontrolą objęto podmioty, którym wydano zalecenia pokontrolne dotyczące nieprawidłowości:

- w zakresie znakowania – 162 jednostki,
- w zakresie parametrów fizykochemicznych – 37 jednostek,
- w zakresie cech organoleptycznych – 6 skontrolowanych jednostek.

Należy zaznaczyć, że w wielu jednostkach zalecenia dotyczyły kilku z ww. nieprawidłowości.

W toku kontroli w celu sprawdzenia wykonania zaleceń pokontrolnych dotyczących nieprawidłowości w zakresie parametrów fizykochemicznych pobrano 63 próbki, w tym: 33 próbki przetworów z mięsa czerwonego, 9 próbek przetworów mlecznych, 7 próbek wyrobów garmażeryjnych, 5 próbek makaronu, 4 próbki wyrobów czekoladowych oraz 5 próbek innych artykułów.

III. WYNIKI KONTROLI

Zaleceń pokontrolnych nie zrealizowało 26 podmiotów (14,1 % podmiotów objętych kontrolą), w tym głównie: podmioty zajmujące się obrotem i sprzedażą świeżych owoców i warzyw (6 jednostek), podmioty produkujące wyroby piekarskie i ciastkarskie (5 jednostek), podmioty produkujące przetwory z mięsa czerwonego (4 jednostki), podmioty produkujące przetwory owocowe i warzywne (2 jednostki), podmioty produkujące przetwory mleczne (2 jednostki), podmioty produkujące wyroby garmażeryjne (2 jednostki).
Na podstawie przeprowadzonych badań laboratoryjnych zakwestionowano jakość 10 partii różnych artykułów, w tym ze względu na:

- cechy organoleptyczne, tj. niewłaściwą strukturę i konsystencję twarogu, grudkowatą, lekko luźną, - 1 partia przetworu mlecznego,

- parametry fizykochemiczne:

- zawyżoną zawartość tłuszczu do 2,36 p.p., zaniżoną zawartość tłuszczu do 1,2 p.p., zawyżoną zawartość wody o 1,2 p.p. - 5 partii przetworów mlecznych,

- zaniżoną zawartość białka do 2,4 p.p., zawyżoną zawartość tłuszczu o 5,3 p.p., zawyżoną zawartość soli o 0,5 p.p., zawartość skrobi – 0,3%, przy braku deklaracji obecności skrobi na etykiecie produktu – 4 patie przetworów z mięsa czerwonego,

- zawyżoną zawartość soli o 0,4 p.p. – 1 partia wyrobu garmażeryjnego.

W przypadku 4 z 10 zakwestionowanych artykułów, badania laboratoryjne wykazały niewłaściwą jakość handlową w stosunku do deklaracji producenta
ze względu na tę samą wadę:

- śmietana homogenizowana 18% - zaniżenie zawartości tłuszczu,
- śmietanka pasteryzowana 30% i ser twarogowy półtłusty - zawyżenie zawartości tłuszczu,
- szynka tyrolska, produkt blokowy średnio rozdrobniony - zaniżenie zawartości białka.

Ponadto, badania laboratoryjne wykazały, że w przypadku:
- 2 przetworów z mięsa czerwonego i 1 wyrobu garmażeryjnego stwierdzono tę samą wadę co w innym przetworze tego samego producenta kwestionowanym podczas wcześniejszej kontroli,
- 1 przetworu mlecznego i 1 przetworu z mięsa czerwonego stwierdzono inne wady niż kwestionowane podczas wcześniejszej kontroli,
- 1 przetworu mlecznego stwierdzono zawyżoną zawartość tłuszczu, natomiast podczas wcześniejszej kontroli zakwestionowano zaniżoną zawartość tłuszczu.

IV. SANKCJE

W związku ze stwierdzonymi w trakcie kontroli nieprawidłowościami wojewódzcy inspektorzy IJHARS wydali ogółem 27 decyzji administracyjnych, w tym:

10 decyzji administracyjnych na podstawie art. 29 ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, w tym:

- 7 decyzji nakazujących poddanie artykułów rolno-spożywczych zabiegom mającym na celu doprowadzenie do prawidłowego znakowania,
- 3 decyzje zakazujące wprowadzenia do obrotu artykułów o niewłaściwej jakości handlowej,
17 decyzji w celu wymierzenia kar pieniężnych, w łącznej kwocie 39 764 zł, w tym:
- 6 decyzji w łącznej kwocie 16 500 zł, za nie usunięcie nieprawidłowości stwierdzonych podczas kontroli w terminie określonym w zaleceniach pokontrolnych,
- 6 decyzji w łącznej kwocie 18 764 zł, za ponowne wprowadzanie do obrotu produktu tego samego rodzaju, który nie odpowiada jakości handlowej ze względu na tę samą wadę,
- 2 decyzje w łącznej kwocie 1000 zł, za wprowadzanie do obrotu artykułów
o niewłaściwej jakości handlowej,
- 3 decyzje w łącznej kwocie 3 500 zł, za wprowadzanie do obrotu artykułów zafałszowanych.

Ponadto, przekazano 10 zaleceń pokontrolnych do podmiotów, w których stwierdzono nieprawidłowości. W związku z niezrealizowaniem zaleceń pokontrolnych w 4 jednostkach, które prowadzą sprzedaż świeżych owoców i warzyw wystosowano zalecenia pokontrolne do zarządów firm. Pozostałe zalecenia dotyczyły nieprawidłowości stwierdzonych w zakresie znakowania pieczywa, przetworów mlecznych, soków owocowych, wyrobów garmażeryjnych oraz wyrobu ciastkarskiego. Dodatkowo na osoby odpowiedzialne za stwierdzone nieprawidłowości nałożono 8 mandatów karnych, na łączną kwotę 2 350 zł. 

V. PODSUMOWANIE I WNIOSKI

W I kwartale 2011 roku po raz pierwszy wszystkie wojewódzkie inspektoraty JHARS jednocześnie przeprowadziły kontrolę planową sprawdzającą realizację zaleceń pokontrolnych wydanych podczas wcześniejszych kontroli planowych i doraźnych.

W wyniku kontroli można stwierdzić, że większość skontrolowanych producentów żywności, tj. 85,9%, biorąc pod uwagę wady towarów wyszczególnione w zaleceniach pokontrolnych, dokonało zmian przede wszystkim w zakresie technologii produkcji lub nadzoru nad produkcją oraz w oznakowaniu produktów wprowadzanych do obrotu.

Zweryfikowanie wykonania zaleceń pokontrolnych było utrudnione w przypadku zaprzestania przez producentów produkcji kwestionowanych wyrobów lub braku na stanie magazynowym tych produktów, jak również asortymentów podobnych zawierających na opakowaniach te same informacje lub posiadających cechy porównywalne w zakresie parametrów fizykochemicznych.


Tagi:
źródło: