Czy miłość Europejczyków do lodów słabnie?

Inspirowane włoskimi lodami „gelato” lub wymyślnymi deserami albo po prostu sorbety — lody w wielu odmianach cieszą się popularnością od stuleci. Z nowych badań firmy Mintel wynika jednak, że upodobania konsumentów na kluczowych rynkach Europy znacząco się zmieniają, a deklarowane spożycie klasycznych lodów familijnych w ostatnim roku spadło w 2016 r. o 6 punktów procentowych.

Czy miłość Europejczyków do lodów słabnie?
  • W 2016 r. 65% konsumentów z Polski jadło klasyczne lody familijne (np. w opakowaniach 1-litrowych), zaś w 2015 r. odsetek ten wyniósł 71%.

  • 58% badanych aktywnie zmniejsza spożycie produktów z wysoką zawartością cukru albo ich unika.

  • 17% Polaków chciałoby spróbować lodów zawierających bardziej egzotyczne składniki (np. wasabi, zielona herbata, szafran).

Podczas gdy w 2015 r. prawie połowa (47%) konsumentów z Francji podała, że zjadła w ciągu ostatnich 12 miesięcy klasyczne lody familijne*, w 2016 r. przyznało się do tego już 43% badanych. Odsetek Niemców spożywających tego rodzaju lody spadł w tym samym czasie z 57% do 52%, Hiszpanów — z 55% do 50%, a Polaków — z 71% do 65%.
 

Wyniki tych badań pokrywają się z innymi spostrzeżeniami firmy Mintel: konsumenci z całej Europy deklarują, że jedzą coraz mniej słodyczy. Ponad trzy piąte konsumentów z Hiszpanii (62%), ponad połowa Polaków (58%) i Francuzów (56%), a także 48% Niemców przyznaje, że aktywnie ogranicza spożycie produktów z wysoką zawartością cukru albo ich unika. Co więcej, niemal jedna piąta konsumentów z Polski (19%) i jedna czwarta Francuzów (24%) aktywnie zmniejsza spożycie nabiału lub w ogóle go unika. W Hiszpanii postępuje tak 22%, a w Niemczech 16% badanych.
 

Choć pozycja klasycznych lodów słabnie, rosnącą popularnością w Europie cieszą się natomiast lody niezawierające nabiału. Odsetek nowo wprowadzanych na rynek deserów i lodów opisywanych jako wegańskie wzrasta: z 2% w 2014 r. do 3% w 2015 r. i 4% w 2016 r. W zeszłym roku 59% wszystkich nowości tego typu miało miejsce w Europie.
 

Z danych pochodzących z Globalnej Bazy Nowych Produktów firmy Mintel wynika, że liczba wegańskich lodów wprowadzonych na rynek europejski wzrosła w latach 2014–2016 o 180%.
 

Alex Beckett, analityk globalnego rynku żywności i napojów w firmie Mintel, mówi:
 

- Na wielu rynkach rozwiniętych spożycie lodów jest stale ograniczane ze względu na obawy konsumentów związane z cukrem. Dążenie do zdrowszego i »czystszego« stylu życia skłania ich do coraz częstszego sięgania po owoce, warzywa, orzechy, nasiona, zboża i inne produkty roślinne. Składniki pochodzenia roślinnego i wegański charakter produktów stają się więc coraz ważniejsze w wielu różnych kategoriach — także w przypadku lodów.
 

Choć deklarowane spożycie klasycznych lodów familijnych na kluczowych rynkach Europy spada, ich sprzedaż cały czas rośnie. Przewiduje się, że ilość lodów sprzedanych we Francji wzrośnie w 2017 r. o 2%, do 260.3 mln litrów. W Niemczech prognozowany wzrost sprzedaży w tym samym czasie ma wynieść 2% (do 587.4 mln litrów), a w Polsce 4% (do 183.3 mln litrów).

Czytaj dalej na następnej stronie...



Tagi:
źródło: