Kategorie
Zobacz również tu
-
Pistacjowy zawrót głowy
2025-04-29 -
Ceny skupu mleka w Polsce
2025-04-29 -
Ceny drobiu w Polsce (20.04.2025)
2025-04-29
Poznaj produkty
-
Licznik mechaniczny F44
2013-12-12 -
Kosiarka boczna Sip SILVERCUT DISC 300 S FC
2019-12-13 -
Wóz paszowy EUROMILK RINO FXXS
2012-11-19 -
Nagrzewnica gazowa Space-Ray VF80 Winterwarm
2020-07-17 -
Sito żaluzjowe górne Claas Mercator 75
2011-11-28 -
Tarcza sprzęgła do ciągnika URSUS C-360
2012-02-21 -
PLONVIT BOROSULF (nawóz borowy )
2012-01-15
Polacy coraz chętniej konsumują wina, średnio rocznie 7 litrów
Sprzedaż win w Polsce wzrasta. Z raportu KPMG wynika, że już co dziesiąta złotówka wydana na alkohol przypada właśnie na wina. Najczęściej nabywane są trunki do 30 zł za butelkę, coraz częściej wytrawne i półwytrawne, a nie deserowe jak kilka lat temu. Rocznie statystyczny Polak wypija 7 litrów wina, w tym 3,5 litra wina gronowego. Konsumpcja w krajach winiarskich jest kilkukrotnie wyższa.

Konsumpcja wina w Polsce
– Coraz więcej ludzi pije wina, jednak wciąż znacznie częściej sięgają po piwa. Spożycie piwa dziś to ok. 90 litrów rocznie na osobę, a wina – w granicach 7 litrów, z czego 3,5 litra przypada na wina gronowe. Pozostałe 3,5 proc. to wina owocowe, wszelkiego rodzaju napoje fermentowane produkowane na bazie polskich owoców – mówi agencji Newseria Biznes Elżbieta Pawłowska, członek honorowy Polskiej Rady Winiarstwa.
W międzynarodowych rankingach Polacy pod kątem spożycia wina wciąż są w tyle Europy, tym samym zajmując 35. miejsce. Francuzi wypijają rocznie 45 litrów wina, niewiele mniej Portugalczycy - 42 litry czy Włosi - 37 litrów. Rynek rośnie jednak w siłę. Jak wynika z raportu KPMG, od 2004 roku sprzedaż win gronowych, zarówno spokojnych, jak i musujących, zwiększyła się w Polsce o 56 proc.
– Upodobania konsumentów idą w kierunku win wytrawnych, półwytrawnych i półsłodkich. Jeszcze kilkanaście lat temu preferowano wina deserowe i ziołowe – ocenia ekspertka. – Na wina musujące największe zapotrzebowanie jest w okresie karnawału, ale już w tej chwili obserwujemy, że te wina również interesują konsumentów w ciągu całego roku, przede wszystkim latem, np. szampan z truskawkami.
Przewidywania KPMG wskazują, że rynek wina może się rozwijać w tempie blisko 7 proc. rocznie. Może być to związane z coraz większą ofertą, przede wszystkim w dyskontach. Tam też najczęściej kupujemy wina - 44 proc. udziału w sprzedaży. Sięgamy po te do 30 zł za butelkę, a rzadziej kupujemy wina premium w sklepach specjalistycznych.
– Niemniej jednak już jest coraz większa grupa konsumentów, którzy z racji tego, że wyjeżdżają za granicę i spotykają się z określonymi winami, szukają ich na naszym rynku i wówczas kupują również wina droższe – zaznacza Pawłowska.
Czytaj dalej na następnej stronie...
