Kategorie
Zobacz również tu
-
5 tys. zł do buhaja
2025-06-11 -
Ocena wielkości strat w uprawach ozimych
2025-06-11 -
Rynek zbóż w Polsce (25.05.2025)
2025-06-11
Poznaj produkty
-
Poidło PPZ
2014-01-10 -
Silosy spedycyjne
2021-11-23 -
Pług zagonowy zawieszany ÖVERUM CT-F
2013-03-21 -
Ładowarki STRIEGEL model 500DY/A
2014-07-14
Polacy coraz chętniej konsumują wina, średnio rocznie 7 litrów
Sprzedaż win w Polsce wzrasta. Z raportu KPMG wynika, że już co dziesiąta złotówka wydana na alkohol przypada właśnie na wina. Najczęściej nabywane są trunki do 30 zł za butelkę, coraz częściej wytrawne i półwytrawne, a nie deserowe jak kilka lat temu. Rocznie statystyczny Polak wypija 7 litrów wina, w tym 3,5 litra wina gronowego. Konsumpcja w krajach winiarskich jest kilkukrotnie wyższa.

Same firmy zajmujące się dystrybucją zaznaczają, że w obrębie najbliższych lat zwiększy się znaczenie win niemusujących, głównie w przedziale cenowym 30-60 zł, co daje wzrost o 71 proc. wedle raportu KPMG.
Import win głównie z Włoch
Na stole Polaków dominują wina europejskie, stąd pochodzi 75 proc. sprowadzanych win gronowych. W 2013 roku kluczowym dostawcą były Włochy z 21,3 mln litrów. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się wina z Nowego Świata np. z USA i Chile. Chętnie otwieramy się też na nowości.
– Większa popularność wina różowego na Zachodzie przenoszona jest na nasz rynek. Obecnie cieszy się ono sporą renomą – przyznaje Elżbieta Pawłowska.
Choć zdecydowana większość win obecnych na polskim rynku pochodzi z importu, powoli rośnie też zainteresowanie rodzimą produkcją. Z informacji Agencji Rynku Rolnego wynika, że w sezonie 2013/2014 działało 49 producentów wina, przy czym cztery lata wcześniej było ich 21, a uprawiana powierzchnia winorośli to ok. 100 ha.
– Ogólnie polskie wina są rozprowadzane w regionach, w których są wytwarzane. Zdarza się, że można je kupić w restauracjach czy sklepach. Często jest to połączone z agroturystyką – podkreśla ekspertka Polskiej Rady Winiarstwa.
