Polski handel zagraniczny artykułami rolno-spożywczymi w 2013 r.

W 2013 roku wartość sprzedaży artykułów rolno-spożywczych za granicę wyniosła 19 956,9 mln EUR. Jednocześnie dodatnie saldo w handlu artykułami rolno-spożywczymi osiągnęło poziom 5737,9 mln EUR i wzrosło o 32% w porównaniu z 2012 rokiem (4 335,9 mln EUR).

Polski handel zagraniczny artykułami rolno-spożywczymi w 2013 r.
Według wstępnych danych Głównego Urzędu Statystycznego w 2013 roku wartość polskiego eksportu ogółem wyniosła 152,8 mld EUR i była wyższa niż rok wcześniej o 6,5%. Udział eksportu towarów rolno-spożywczych w eksporcie ogółem wyniósł 13,1%, podczas gdy w 2012 roku było to 12,5%.

Wartość polskiego importu ogółem w 2013 roku wyniosła 155,1 mld EUR, co oznaczało wzrost w porównaniu do 2012 roku o 0,7%. Udział artykułów rolno-spożywczych w wartości całego polskiego importu stanowił 9,2% (w 2012 r. - 8,8%).

Saldo w polskim handlu zagranicznym ogółem w 2013 roku to minus 2,3 mld EUR (w 2012 r.-minus 10,6 mld EUR).

Jak podaje GUS przez cały 2013 rok utrzymywała się wysoka dynamika eksportu artykułów rolno-spożywczych co potwierdzają również bardzo dobre wyniki handlu zagranicznego. Oznacza to stale rosnące zainteresowanie zagranicznych odbiorców towarami rolno-spożywczymi z Polski.

Eksport

W 2013 roku wartość sprzedaży artykułów rolno-spożywczych za granicę wyniosła 19 956,9 mln EUR. Dla porównania w 2012 roku wartość ta była na poziomie 17 893,3 mln EUR, co oznaczało wzrost o 11,5%.

Wartość sprzedaży do państw Unii Europejskiej (UE) wzrosła o 12,3%, natomiast o 12,6% wzrósł eksport do państw dawnej „piętnastki". Do 12 „nowych" państw członkowskich sprzedaż polskiej żywności wzrosła o 11,0%. Ogółem na rynek UE sprzedano towary na kwotę 15 557 mln EUR. W strukturze eksportu rolno-spożywczego udział państw UE w ciągu roku wzrósł z 77,4% do 78,0%.

Wartość eksportu do państw Wspólnoty Niepodległych Państw (WNP) wyniosła 2 189 mln EUR i w stosunku do 2012 roku wzrosła o 8,6%. Taka sytuacja wynikała przede wszystkim ze znaczącego wzrostu wartości eksportu jabłek, serów oraz mięsa wołowego. Sprzedaż do państw WNP stanowiła 11,0% wartości całego eksportu towarów rolno-spożywczych i była na nieznacznie niższym poziomie niż przed rokiem.

W 2013 r. do Niemiec sprzedano tradycyjnie najwięcej artykułów rolno-spożywczych. Ich wartość wyniosła 4 544,8 mln EUR i w porównaniu z tym samym okresem 2012 roku był to wzrost o 15,9% (w 2012 r. 3 920,2 mln EUR). Eksport do Niemiec stanowił 22,7% wartości całego eksportu rolno-spożywczego zrealizowanego w 2013 roku. Na rynek niemiecki najwięcej (pod względem wartości) sprzedano: soków z owoców (gł. soku jabłkowego), ryb wędzonych (gł. łososia), mięsa drobiowego, nasion rzepaku, przetworzonych i zakonserwowanych ryb, wyrobów piekarniczych w tym m.in, herbatników i wafli, papierosów, mrożonych owoców (głównie truskawek i malin), mleka i śmietany, czekolady i wyrobów czekoladowych, a także mleka surowego i śmietany, pszenicy, mięsa wołowego, oraz grzybów (gł. pieczarek). Największy, bo ponad czterokrotny wzrost wartości sprzedaży do Niemiec odnotowano w przypadku oleju rzepakowego. Ponadto, prawie trzykrotnie wzrosła wartość wywozu żyta i dwukrotnie rzepaku.

Czytaj dalej na następnej stronie...


Tagi:
źródło: