Polski handel zagraniczny artykułami rolno-spożywczymi w 2013 r.

W 2013 roku wartość sprzedaży artykułów rolno-spożywczych za granicę wyniosła 19 956,9 mln EUR. Jednocześnie dodatnie saldo w handlu artykułami rolno-spożywczymi osiągnęło poziom 5737,9 mln EUR i wzrosło o 32% w porównaniu z 2012 rokiem (4 335,9 mln EUR).

Polski handel zagraniczny artykułami rolno-spożywczymi w 2013 r.
Na drugim miejscu wśród odbiorców polskich produktów rolno-spożywczych znalazła się Wielka Brytania. W 2013 roku sprzedano na ten rynek towary o wartości 1 493,9 mln EUR. Oznaczało to w porównaniu do 2012 roku wzrost o 12,6% (w 2012 r. - 1 326,8 mln EUR) i udział w eksporcie rolno-spożywczym na poziomie 7,4%. Wielka Brytania była odbiorcą głównie czekolady i wyrobów czekoladowych, mięsa drobiowego, mięsa przetworzonego i solonego oraz soków owocowych (gł. soku jabłkowego).

Kolejnym po Wielkiej Brytanii, największym odbiorcą polskich towarów rolno-spożywczych była Rosja, gdzie sprzedano towary o wartości 1 252,2 mln EUR. Oznaczało to w porównaniu do poprzedniego roku wzrost o 19,1% (w 2012 r. 1 051,3 mln EUR) i udział w eksporcie na poziomie 6,3%. W 2013 roku do Rosji sprzedawano głównie jabłka, które stanowiły 20% wartości wyeksportowanych artykułów. Na rynek rosyjski trafiały również sery, mięso wieprzowe, pomidory oraz inne warzywa zarówno świeże jak i w postaci mrożonek.

Kolejne miejsca wśród ważniejszych odbiorców artykułów rolno-spożywczych zajęły: Republika Czeska 1 203,5 mln EUR, Francja 1 164,8 mln EUR, Włochy 1 041,2 mln EUR, Niderlandy 1 039,3 mln EUR i Słowacja 685 mln EUR. Do Republiki Czeskiej sprzedawano głównie mięso drobiowe, olej rzepakowy, sery, wyroby piekarnicze (m.in. wafle i herbatniki) oraz mięso wieprzowe, do Francji trafiały przede wszystkim papierosy, mięso drobiowe i wódka, zaś do Włoch i Niderlandów sprzedawano głównie papierosy i mięso wołowe, Słowacja była odbiorcą takich towarów jak: mięso wieprzowe, olej rzepakowy, mięso drobiowe, sery oraz cukier.

W porównaniu z poprzednim rokiem, wśród ważniejszych partnerów handlowych, największy wzrost wartości eksportu odnotowano w handlu z Chinami, który wzrósł ponad dwukrotnie do poziomu 158 mln EUR. Wzrost ten wynikał ze zwiększonej sprzedaży mięsa wieprzowego. Do Zjednoczonych Emiratów Arabskich odnotowano sprzedaż na poziomie 85 mln EUR, co oznaczało wzrost o 48%. Najczęściej na ten rynek trafiały papierosy, czekolada i wyroby zawierające kakao oraz syropy cukrowe. W obrotach z Arabią Saudyjską wartość eksportu wzrosła o 42%, co wynikało ze zwiększonej sprzedaży pszenicy. Wartość eksportu do tego państwa wyniosła 153 mln EUR. Większe zainteresowanie na rynku uzbeckim polską wołowiną, spowodowało wzrost całego eksportu towarów rolno-spożywczych na tamtejszy rynek o 36% do poziomu 46 mln EUR. Dzięki większej sprzedaży m.in. mięsa drobiowego oraz produktów mleczarskich (gł. mleka w proszku) o około 30% wzrosła wartość wywozu towarów rolno spożywczych do Bułgarii osiągając tym samym poziom 232 mln EUR.

Poza wyżej wymienionymi państwami, odnotowano również znaczący wzrost wartości sprzedaży towarów rolno-spożywczych m.in. do Grecji, Norwegii, Łotwy, Hiszpanii, Słowacji, Belgii, Meksyku, Bośni i Hercegowiny, Egiptu, Iraku, Iranu, Tunezji oraz Libii.

Czytaj dalej na następnej stronie...


Tagi:
źródło: