Europejski związek rafinerii cukru chce bezcłowego importu cukru w koncesji CXL

Europejski związek rafinerii cukru (ESRA) chce zniesienia cła importowego, jakim obłożony jest cukier sprowadzany do UE dzięki Koncesji CXL – podaje FAPA/FAMMU.

Europejski związek rafinerii cukru chce bezcłowego importu cukru w koncesji CXL

Import cukru do UE

Ten kontyngent pozwala na dostęp do unijnego rynku największym globalnym producentom i eksporterom jak Brazylia, Australia czy Tajlandia. Cło jest obniżone do 98 €/t, przy czym dla Indii do zera, ale sublimit dla tego kraju wynosi rocznie tylko 10 tys. ton. Koncesja CXL pozwala na przywóz łącznie 676 tys. ton cukru rocznie. Głównie z uwagi na spadek podaży cukru brazylijskiego w sezonie 2013/2014 wykorzystano 52% dostępnego limitu, a w trwającym aktualnie sezonie zaledwie 3%.

 

Według ESRA cło sprawia, że cukier trzcinowy jest inaczej traktowany niż buraczany w UE, co jest nieuczciwą konkurencją. Zdaniem związku 30% importu cukru do UE trafia przez Koncesję CXL, a pozostała część bezcłowo za sprawą bilateralnych umów o partnerstwie gospodarczym (EPA) z krajami Afryki, Karaibów i Pacyfiku (AKP) oraz dzięki porozumieniu „Wszystko prócz broni’ (EBA) z Najsłabiej Rozwiniętymi Krajami (LDC).

 

Z informacji ESRA wynika, że obserwowana w ostatnich miesiącach silna obniżka cen cukru w UE sprawiła, że import z cłem 98 €/t staje się nierentowny. Część unijnych rafinerii ma pracować z wykorzystaniem tylko części możliwości produkcyjnych. Mówi się o zamknięciach zakładów w Bułgarii, a niemiecki koncern cukrowniczy Suedzucker ogłosił zamknięcie rafinerii w Marsylii.

 

Aktualnie taka decyzja wydaje się mało prawdopodobna, bo mogłaby zintensyfikować import cukru do UE. Większa podaż wywierałaby silniejszą presję na ceny, które mogłyby dynamiczniej malec. Obecnie ceny zbytu cukru w UE są najniższe od reformy sektora z 2006 roku.



Tagi:
źródło: