Rynek czekolady. Spożycie gorzkiej czekolady rośnie szybciej niż mlecznej

Na polskim rynku słodyczy dominującą kategorią wciąż są czekolady, które odpowiadają za 50 proc. przychodów producentów. Do 2018 roku spożycie tego produktu powinno rosnąć w tempie około 3 proc. rocznie. Rynek czekolady gorzkiej, chociaż jest mniejszy niż wyrobów z czekolady mlecznej, to rośnie szybciej. Konsumenci częściej poszukują słodyczy zdrowych, wybierają też droższe produkty i bardziej wyszukane.

Rynek czekolady. Spożycie gorzkiej czekolady rośnie szybciej niż mlecznej

Rynek czekolady

Na krajowym rynku sÅ‚odyczy coraz popularniejsze sÄ… czekolady gorzkie oraz produkty w polewie z gorzkiej czekolady, które majÄ… wysokÄ… zawartość magnezu i sÅ‚usznie sÄ… postrzegane jako zdrowsze sÅ‚odycze – wskazuje w rozmowie z agencjÄ… informacyjnÄ… Newseria Biznes Maciej Herman, dyrektor ds. sprzedaży LOTTE Wedel. – Rynek ten, mimo że na razie jest mniejszy od czekolady mlecznej, dużo dynamiczniej siÄ™ rozwija.

WedÅ‚ug ostatniego raportu firmy doradczej KPMG rynek sÅ‚odyczy w Polsce wart jest nieco ponad 13 mld zÅ‚. PoÅ‚owÄ™ z tego (blisko 6,5 mld zÅ‚) zajmuje segment czekolady.


W Polsce mamy do czynienia z fazÄ… rynku dojrzaÅ‚ego – przekonuje Maciej Herman. – Konsumpcja sÅ‚odyczy czekoladowych wciąż nie jest wysoka, bo wynosi okoÅ‚o 4,5 kg na osobÄ™, podczas gdy w Wielkiej Brytanii jest to 11 kg, ale każdy rynek ma swojÄ… specyfikÄ™, a konsumenci w poszczególnych krajach majÄ… różne upodobania.

Preferencje konsumentów w Polsce również siÄ™ zmieniajÄ…. SzukajÄ… nie tylko sÅ‚odyczy droższych, lecz także takich o nowych smakach.

Widzimy, że na rynku czekolady coraz wiÄ™cej konsumentów poszukuje produktów droższych, ale też unikalnych, o wyrafinowanych smakach – mówi Herman.

Z raportu KPMG wynika, że w latach 2008-2013 wartość sprzedaży wyrobów czekoladowych w Polsce rosÅ‚a Å›rednio o 2 proc. rocznie. W tym roku – jak podkreÅ›la Herman – sprzedaż lekko hamuje. Jednak wciąż możliwe sÄ… kilkuprocentowe wzrosty.

Zdaniem analityków KMPG wartość tej kategorii wzroÅ›nie do 2018 roku w sumie o ponad 17 proc. Rocznie bÄ™dzie powiÄ™kszać swojÄ… wartość Å›rednio o 3,3 proc. Prognozowane tempo wzrostu w kolejnych latach bÄ™dzie wyższe od prognozowanej dynamiki sprzedaży tego rodzaju wyrobów w pozostaÅ‚ych krajach Unii Europejskiej (1 proc.).

– Spodziewam siÄ™ delikatnego wzrostu konsumpcji, ale już nie takiego jak kiedyÅ›, kilkunastoprocentowego. MyÅ›lÄ™ jednak, że rozwój rzÄ™du 2,3 czy 4 proc. rocznie jest w Polsce caÅ‚y czas możliwy – mówi Maciej Herman.

Polskie wyroby czekoladowe trafiajÄ… również na eksport, nie tylko do krajów Unii Europejskiej, lecz także do takich paÅ„stw, jak Arabia Saudyjska czy Stany Zjednoczone. WedÅ‚ug KPMG sprzedaż tego rodzaju sÅ‚odyczy na rynki zagraniczne jest gÅ‚ównÄ… siÅ‚Ä… napÄ™dzajÄ…cÄ… produkcjÄ™ w Polsce, która wynosi blisko milion ton rocznie.



Tagi:
źródło: