| Autor: redakcja1

Prawie 70% unijnej wieprzowiny trafiło do Azji

W pierwszych jedenastu miesiącach 2015 roku unijny eksport produktów sektora wieprzowiny był o 6 proc. większy niż w tym samym czasie rok wcześniej. Ponad dwie trzecie tego wywozu trafia na rynki dalekowschodnie – podaje Bank BGŻ BNP Paribas.

Prawie 70% unijnej wieprzowiny trafiło do Azji

Eksport wieprzowiny z Polski

Jak wynika z najnowszych dostępnych danych Komisji Europejskiej wysyłka trzody chlewnej, wieprzowiny, tłuszczów, podrobów i przetworów wieprzowych w masie produktów w pierwszych jedenastu miesiącach 2015 r. wyniosła 2872 tys. t. Oznacza to zwyżkę w odniesieniu do porównywalnego okresu w 2014 r. o 171 tys. t, czyli o 6 proc.

Jeśli chodzi o kierunku eksportu, to w pierwszej dziesiątce importerów znajduje się pięć krajów azjatyckich odpowiadających za 67 proc. unijnych dostaw do krajów trzecich. Aktualnie głównym odbiorcą produktów wieprzowych z UE są Chiny wraz z Hongkongiem. Trafia tam 44 proc. wywozu o całkowitej masie 1258 tys. t. W porównaniu do analogicznego okresu 2014 r. oznacza to przyrost aż o 228 tys. t - 22 proc. Szczególnie duże znaczenie Chiny wraz z Hongkongiem mają w przypadku podrobów, gdyż trafia tam 69 proc. ich unijnego eksportu.

Kolejnym największym importerem unijnych produktów sektora wieprzowiny jest Japonia. W trakcie jedenastu miesięcy 2015 r. wysłano do niej 263 tys. t, co oznacza zniżkę względem analogicznego okresu 2014 r. o 24 tys. t - 8 proc. Japonia jest najważniejszym odbiorcą mięsa świeżego. Trafiło tam 37,1 tys. t tego towaru, co stanowiło 30 proc. całego jego eksportu.

Na następnych miejscach znajdują się dwa kolejne kraje z Azji - Korea Pd. z 199 tys. t oraz Filipiny z 164 tys. t unijnych produktów wieprzowych. Dopiero na piątym miejscu, po czterech krajach azjatyckich, znajduje się Ukraina z przywozem w wielkości 88 tys. t, a za nią są Stany Zjednoczone i Australia. Warto jednak zauważyć rosnącą pozycję krajów afrykańskich - na ósmym i dziesiątym miejscu znajdują się Angola i Wybrzeże Kości Słoniowej.

Jeżeli chodzi o strukturę towarową, to do ogólnej zwyżki sprzedaży zagranicznej produktów wieprzowych w największym stopniu przyczynił się wzrost o 86 tys. t -7 proc. eksportu mrożonego mięsa wieprzowego oraz o 76 tys. t - 8 proc. podrobów. W omawianym okresie w bardzo dużym stopniu zwiększyła się wysyłka mięsa mrożonego, bo aż o 49 proc. - 41 tys. t, w tym głównie mięsa odkostnionego. Niemniej jednak, jednocześnie zmalały wysyłki kiełbas,  przetworów i tłuszczów wieprzowych - podaje Bank BGŻ BNP Paribas.
 



Tagi:
źródło: