Kategorie
Zobacz również tu
-
5 tys. zł do buhaja
2025-06-11 -
Ocena wielkości strat w uprawach ozimych
2025-06-11 -
Rynek zbóż w Polsce (25.05.2025)
2025-06-11
Poznaj produkty
-
DEUTZ - szyba drzwiowa z nadrukiem
2011-12-13 -
Przyczepa rolnicza typ DB 14 000
2014-10-16 -
Ładowacz Czołowy XTREME 3 Hydramet
2020-03-12 -
Rozrzutnik obornika N-255/4 8 ton Igamet
2016-05-13 -
Opryskiwacze hydrauliczne 1600 litrów
2015-05-11
Egzaminy do poprawki. NIK o egzaminach w oświacie
System egzaminów – szóstoklasisty, gimnazjalny, maturalny i zawodowy – wymaga naprawy, głównie z uwagi na niewłaściwy sposób układania testów i błędy popełniane przy ich sprawdzaniu. Słaba kontrola komisji egzaminacyjnych sprawia, że wśród świetnych egzaminatorów bez trudu i bez konsekwencji trwają także ci nierzetelni.

Matura dla większości
Jako główne przyczyny niedostatecznego przygotowania kandydatów na studia rektorzy wskazali:
- skrócony, trzyletni, okres realizacji programu nauczania w liceach,
- zbyt niski próg, od którego matura uznawana jest za zdaną,
- premiowanie w nowej formule egzaminów maturalnych osób o zdolnościach odtwórczych (forma testowa),
- brak wśród młodzieży umiejętności formułowania dłuższych wypowiedzi, udziału w dyskusji, analizowania problemów i wyrażania opinii.
Zdaniem rektorów, aby egzaminy zewnętrzne lepiej spełniały funkcję selekcyjną, należałoby wprowadzić zmiany, wśród których wymieniają przede wszystkim:
- większy udział przedstawicieli uczelni publicznych w tworzeniu założeń i przygotowywaniu egzaminu maturalnego;
- wprowadzenie zmian w systemie edukacji na etapie szkoły średniej poprzez dostosowanie programów nauczania do wymagań, jakie powinien spełniać kandydat na studia;
- podwyższenie progu zdawalności matury do minimum 50 proc. ;
- ograniczenie zadań zamkniętych na rzecz otwartych oraz premiowanie kreatywności i nieschematycznego rozwiązania zadań.
Także nauczyciele przedmiotów maturalnych są zdania, że obecny próg, pozwalający zdać egzamin dojrzałości jest za niski. Uważa tak 86 proc. nauczycieli przedmiotów maturalnych, którzy wzięli udział w ankiecie NIK. 42 proc. badanych jest zdania, że próg ten powinien wynosić 40 proc., natomiast według 37 proc. - 50 proc.
Czytaj dalej na następnej stronie...
