Monitor fraz

Zapamiętaj mnie    Przypomnij hasło

Partner portalu




Kwasy tłuszczowe – co powinieneś o nich wiedzieć?

Dodano:

pomniejsz czcionkę powiększ czcionkę


Aby uznać nasz jadłospis za dobrze zbilansowany, musimy dostarczać organizmowi białka, cukry...

Aby uznać nasz jadłospis za dobrze zbilansowany, musimy dostarczać organizmowi białka, cukry i tłuszcze. Nie powinniśmy drastycznie ograniczać żadnej z tych grup. Tymczasem, prowadząc dietę redukcyjną często ograniczamy tłuszcze zakładając, że są one niekorzystne dla organizmu. Wszystko jednak zależy od rodzaju kwasów tłuszczowych znajdujących się w danym produkcie. Czym są? Jak rozpoznać te wartościowe?


Zapisz się do bezpłatnego newslettera Gospodarz.pl i otrzymuj najważniejsze wiadomości raz w tygodniu na e-mail!

Akceptuję regulamin portalu






Tłuszcze dostarczają skoncentrowanej formy energii, chronią przed utratą ciepła, utrzymują narządy wewnętrzne we właściwej pozycji i stanowią budulec błon komórkowych i hormonów. Nie powinniśmy więc ich unikać. Warto jednak przyjrzeć się ich składowi i zawartości kwasów tłuszczowych, ponieważ właśnie ich profil w dużej mierze determinuje  właściwości tłuszczów.
 
Nasycone? Nienasycone?
 
Dobra alternatywa
 
Nienasycone kwasy tłuszczowe występują przede wszystkim w olejach roślinnych i margarynach. Ich spożycie powinno stanowić ok. 20% całkowitej energii pożywienia. Możemy je podzielić na jednonienasycone, posiadające jedno podwójne wiązanie i wielonienasycone, w których takich łączeń jest więcej. Najpopularniejszym kwasem jednonienasyconym jest kwas oleinowy, nazywany inaczej omega-9. Występuje on m.in. w oleju rzepakowym i oliwie z oliwek w zbliżonej ilości, dlatego zwykło się nazywać olej rzepakowy „oliwą Północy”. Wielonienasycone kwasy tłuszczowe są inaczej nazywane niezbędnymi – wynika to z faktu, że organizm ludzki nie jest ich w stanie samodzielnie wyprodukować. Jest to najcenniejsza grupa kwasów tłuszczowych. Zaliczamy do nich grupy omega-3 i omega-6. Pełnią one wiele istotnych funkcji: przyczyniają się do prawidłowego funkcjonowania mózgu, wzroku i serca (DHA, przy 250 mg dziennie), a także pomagają w utrzymaniu prawidłowego poziomu cholesterolu we krwi i wpływają na prawidłowy wzrost i rozwój dzieci (ALA i LA, przy odpowiednio 2 g i 10 g dziennie). Składniki te również znajdują się przede wszystkim w tłuszczach roślinnych. Nie powinniśmy się więc obawiać sięgania po oleje w codziennej diecie.

Czytaj dalej na następnej stronie...

1 2

Google+


źródło:





Nie ma żadnych komentarzy! Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość.
Jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się i bierz aktywny udział w życiu serwisu.
Skomentuj

Czy artykuł był pomocny? +0 pkt. razem głosów: 0





Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Gospodarz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodając komentarz akceptujesz regulamin serwisu.






Agencja Marketingowa Wizerunek Spółka z o.o.
Plac Berwińskiego 5, 66-120 Kargowa, NIP 596-172-58-30, REGON 080420978
TEL. +48 506 650 670, FAX (68)422-11-64, TEL. (68)422-11-63
© 2010-2014r. Wszelkie prawa zastrzeżone Gospodarz.pl