Monitor fraz

Zapamiętaj mnie    Przypomnij hasło

Partner portalu




UE: Nastroje konsumenckie na najwyższym poziomie od 9 lat

Dodano:

pomniejsz czcionkę powiększ czcionkę


W odróżnieniu od nastrojów społecznych, ogólny poziom nastrojów konsumenckich w Europie...

W odróżnieniu od nastrojów społecznych, ogólny poziom nastrojów konsumenckich w Europie zanotował istotny wzrost w czwartym kwartale 2016 roku. Nastroje konsumentów badane przez GfK w 28 państwach członkowskich UE wzrosły w grudniu o 5,6 punktu, do 17,9 punktu, osiągając najwyższą wartość od stycznia 2008 roku. W ciągu roku, pojedyncze składowe indeksu, czyli oczekiwania gospodarcze, oczekiwania dochodowe oraz skłonność do zakupów, nie rozwijały się równomiernie.


Zapisz się do bezpłatnego newslettera Gospodarz.pl i otrzymuj najważniejsze wiadomości raz w tygodniu na e-mail!

Akceptuję regulamin portalu






W czwartym kwartale 2016 roku dominującymi tematami w Europie były wojna w Syrii, terroryzm w Europie, wybory prezydenckie w USA oraz wzrost popularności partii nacjonalistycznych w niemal wszystkich krajach Europy. Wyniki badania wskazują jednak, iż wszystkie te negatywne informacje nie wpłynęły na konsumentów. Wydaje się, że Europejczycy coraz staranniej wybierają tematy, które mogą mieć wpływ na ich codzienne życie. W efekcie, wskaźniki oczekiwań ekonomicznych i w zakresie dochodów oraz skłonności do zakupów jedynie w niewielkim stopniu zmieniały się pod wpływem ww. wydarzeń. Większą rolę odgrywały natomiast wskaźniki wzrostu gospodarczego w poszczególnych krajach. W rezultacie indeks nastrojów konsumenckich badanych przez GfK w 28 krajach UE wzrósł od września do grudnia 2016 roku o 5,6 punktu, do 17,9 punktu.

W Polsce spadają oczekiwania gospodarcze oraz dochodowe, wzrasta natomiast skłonność do zakupów. Wzrost gospodarczy w Polsce znacząco zwolnił (w trzecim kwartale), równocześnie spadły oczekiwania gospodarcze konsumentów (w czwartym kwartale). Od września do grudnia indeks nastrojów konsumenckich spadł o 7,1 punktu, z 23,7 punktu we wrześniu do 16,6 punktu w grudniu.

We wrześniu oczekiwania w zakresie dochodów osiągnęły najwyższy poziom od niemal dziesięciu lat: 42,7 punktu (w listopadzie 2007 roku wartość wynosiła 43 punkty). Wskaźnik nie utrzymał jednak tego wysokiego poziomu w czwartym kwartale 2016 roku i spadł o 12,8 punktu, osiągając w grudniu wartość 29,9 punktu.

Oczekiwania gospodarcze i dochodowe polskich konsumentów wyraźnie spadły w czwartym kwartale 2016 roku, równocześnie ich skłonność do zakupów znacząco wzrosła. Wzrost można niewątpliwie powiązać z rekordowo niskim wskaźnikiem bezrobocia, który w trzecim kwartale 2016 roku wyniósł zaledwie 6,2 proc. oraz rekordowo niskimi stopami procentowymi, które tworzą korzystny klimat do zakupu droższych produktów i usług przez konsumentów. W październiku skłonność do zakupów wzrosła do poziomu 27,2 punktu, najwyższego od sierpnia 2008 roku (wówczas wyniosła 30,7 punktu). W grudniu wskaźnik ponownie spadł do 20,8 punktu, jednak nadal był o 9,3 punktu wyższy niż we wrześniu i o 14,7 punktu wyższy niż w grudniu 2015 roku.

Google+


źródło:





Nie ma żadnych komentarzy! Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość.
Jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się i bierz aktywny udział w życiu serwisu.
Skomentuj

Czy artykuł był pomocny? +0 pkt. razem głosów: 0





Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Gospodarz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodając komentarz akceptujesz regulamin serwisu.


  • Luty przyniósł jeszcze większy import rzepaku i oleju rzepakowego do Polski
  • Luty przyniósł jeszcze większy import rzepaku i oleju rzepakowego do Polski

    W styczniu i lutym tego roku zaimportowano do Polski 151.428 ton rzepaku (w tym 62.155 ton w styczniu), głównie z Czech, Słowacji i Rumunii. Jest to wynik prawie dwukrotnie większy niż przed rokiem.
  • Produkcja mięsa w Europie przesuwa się na wschód
  • Produkcja mięsa w Europie przesuwa się na wschód

    Przeobrażenia gospodarcze i polityczne powodują zmiany w każdej branży. Sektor mięsa w UE jest tego idealnym przykładem – stopniowo, ale nieustannie zmniejsza się produkcja w „starej UE”...
  • Rosnące ceny jaj
  • Rosnące ceny jaj

    W drugiej połowie 2017 r. wystąpiła bardzo silny zwyżkowy trend cen na unijnym rynku jaj. Przyczyną było wykrycie niedozwolonych substancji i wycofanie dużych partii jaj z handlu detalicznego w...
  • IUNG stwierdził wystąpienie suszy rolniczej
  • IUNG stwierdził wystąpienie suszy rolniczej

    IUNG-PIB zgodnie z wymogami Obwieszczenia opracował wartości klimatycznego bilansu wodnego dla wszystkich gmin Polski (2478 gmin) oraz w oparciu o kategorie gleb określił w tych gminach aktualny...
  • Precyzyjny Gospodarz na Targach AGRO-TECH w Minikowie
  • Precyzyjny Gospodarz na Targach AGRO-TECH w Minikowie

    W 2016 roku turniej Precyzyjny Gospodarz wystartował z nową, odświeżoną formułą. Pierwszych Precyzyjnych Gospodarzy w VI sezonie konkursu, poznaliśmy podczas AGRO-PARK w Lublinie i Opolagrze w...




Agencja Marketingowa Wizerunek Spółka z o.o.
Plac Berwińskiego 5, 66-120 Kargowa, NIP 596-172-58-30, REGON 080420978
TEL. +48 506 650 670, FAX (68)422-11-64, TEL. (68)422-11-63
© 2010-2014r. Wszelkie prawa zastrzeżone Gospodarz.pl