| Autor: redakcja1

TIM Europe – przyszłość edukacji w branży maszyn i urządzeń rolniczych

Wprawdzie rozwój technologii od wieków towarzyszy cywilizacji, ale chyba jeszcze nigdy w dziejach ludzkości rozwój technologiczny nie przeplatał się z tak wieloma dziedzinami życia i gospodarki, a niektóre z nich przeszły prawdziwą rewolucję.

TIM Europe –  przyszłość edukacji w branży maszyn i urządzeń rolniczych
Widać to było doskonale w czasie, gdy świat zaatakował koronawirus. Można śmiało postawić tezę, że jeśli światu uda się uniknąć ogromnej recesji będzie to w dużej części zasługa technologii cyfrowych, które w okresie lockdawnu z powodzeniem pozwoliły funkcjonować sporej części realnej gospodarki.

Ciągły rozwój technologiczny, również w branży Agro sprawia, że sektor potrzebuje nowego podejścia do kształcenia pracowników. Studenci i specjaliści będą musieli poznać nowy sposób pracy („smart working”) i zrozumieć, co on oznacza dla nich jako inżynierów/techników. Pracownicy, przede wszystkim muszą być w stanie zrozumieć nowo powstające technologie korzystające z systemów elektronicznych. Krótko mówiąc muszą się przygotować na permanentne dokształcanie. Co za tym idzie muszą nauczyć się pracować w ciągle zmieniających się i elastycznych warunkach. Wymaga to umiejętności analitycznych, elastyczności poznawczej oraz kreatywności.

Nie mniej ważne staną się tak zwane kompetencje miękkie. Takie są wymogi współczesnego rynku pracy, do których niestety nie przygotowuje pracowników obecny system edukacji. Pojawiają się rozbieżności między potrzebami pracodawców, a umiejętnościami posiadanymi przez pracowników, czy osoby poszukujące pracy. To efekt między innymi tego, że edukacja nie nadąża za zmianami, które zachodzą na rynku pracy. Rynek potrzebuje dobrze wyszkolonych pracowników, a tymczasem nie mają oni gdzie zdobyć potrzebnych kwalifikacji, bo materiały edukacyjne nie są dostosowane do potrzeb danej branży.

 
- Mając na uwadze problemy i potrzeby firm z branży maszyn i urządzeń rolniczych, gdzie system i poziom edukacji cały czas wymaga rozwoju i inwestycji, zainteresowaliśmy się programem Erasmus Plus. Podczas spotkań w ramach organizacji CLIMMAR przekonaliśmy inne kraje, że warto się zaangażować i wspólnie opracować system, który pomoże nam w podniesieniu poziomu edukacji zawodowej – mówi Michał Spaczyński, Wiceprezes i Dyrektor Zarządzający Polskiej Izby Gospodarczej Maszyn i Urządzeń Rolniczych.
 
- Okazuje się bowiem - jak twierdzi Spaczyński - branża maszyn i urządzeń rolniczych ma podobne problemy również w innych krajach europejskich. Wypracowanie nowoczesnych narzędzi edukacyjnych, a także zmiana wizerunku zawodu mechanika maszyn rolniczych może być wspólnym celem nie tylko dla branży w naszym kraju, ale również w innych krajach – dodaje Michał Spaczyński.

Dzięki współpracy Polskiej Izby Gospodarczej Maszyn i Urządzeń Rolniczych w ramach organizacji CLIMMAR z innymi podobnymi podmiotami działającymi w branży w innych krajach Europy, udało się zainicjować działania, których celem będzie właśnie wypracowanie wspólnych nowoczesnych narzędzi edukacyjnych. Podstawą współpracy będzie realizacja projektu w ramach programu Erasmus Plus. Początkowo przedstawicielom PIGMiUR udało się zainteresować projektem kolegów z Holandii i Węgier. Ostatecznie do projektu przyłączyła się również Belgia i Szwecja. Realizacja projektu pozwoli na powstanie platformy TIM Europe. Tworząc ją bazować będziemy na doświadczeniach holenderskich, gdzie platforma TIM (Tech in Motion) już od jakiegoś czasu dostępna jest dla tamtejszych uczniów i studentów. Głównym celem platformy będzie ułatwienie współpracy i wymiany między centrami kształcenia zawodowego w Europie, ale TIM Europe otwarta będzie też na innych uczestników: szkoły i firmy z krajów europejskich.

Czytaj dalej na następnej stronie...


Tagi:
źródło: