| Autor: redakcja1

Rynek mięsa drobiowego: znamy już najnowszy raport Banku BGŻ BNP Paribas oraz Krajowej Rady Drobiarstwa

Produkcja mięsa drobiowego w Polsce w latach 2014-2017 zwiększyła się o prawie 30 proc. i w 2017 roku Polska była odpowiedzialna za 16 proc. unijnej produkcji drobiu. W 2016 r. po raz pierwszy w historii eksport mięsa i podrobów drobiowych z naszego kraju przekroczył 1 mln t, a w sierpniu 2017 roku liczba wstawień kurcząt brojlerów osiągnęła wartość 100 mln sztuk w ciągu jednego miesiąca – wynika z raportu „Rynek mięsa drobiowego”, przygotowanego przez ekspertów Banku BGŻ BNP Paribas oraz Krajowej Rady Drobiarstwa – Izby Gospodarczej (KRD-IG).

Rynek mięsa drobiowego: znamy już najnowszy raport Banku BGŻ BNP Paribas oraz Krajowej Rady Drobiarstwa
Więcej materiałów video znajdziesz na kanale "telewizja rolnicza"



Branża drobiarska jest działem gospodarki, w którym Polska w ostatnich latach bez wątpienia odniosła największy sukces. W produkcji mięsa drobiowego nasz kraj jest liderem w Unii Europejskiej i jednym z największych jego eksporterów.
 
– Sektor drobiarski jest szczególnie istotny dla Banku – ok. 10 proc. naszych przychodów w Food&Agri przypada na tę branżę. Uczestniczymy w wielu inwestycjach naszych klientów. Często innowacyjnych i pionierskich, związanych z rozwojem ferm drobiarskich, firm zajmujących się ubojem, przetwórstwem i handlem drobiem. W moim przekonaniu branża ta może pochwalić się jednymi z najlepiej przygotowanych i przeprowadzonych inwestycji – mówi Bartosz Urbaniak, szef Bankowości Agro BNP Paribas na Europę Środkowo-Wschodnią i Afrykę. – Dla naszego Banku bardzo ważne jest także, aby sektor drobiarski w Polsce rozwijał się w sposób zrównoważony, a inwestycje prowadzone były na postawie dogłębnych analiz i uwzględniały możliwe wahania cen. Dlatego, mam nadzieję, że raport będzie pomocny w tworzeniu strategii biznesowych firm z tego sektora – podkreśla Bartosz Urbaniak.
 
Dynamiczny rozwój branży drobiarskiej sprawił, że Polska jest liderem rynku unijnego, ale również coraz wyraźniej zaznacza swoje miejsce w światowym handlu. W 2016 roku nasz kraj odpowiadał za 2,1 proc. globalnej produkcji mięsa drobiowego. Warto zwrócić uwagę, że obserwowany w ostatnich trzech latach spadek cen, a także pojawienie się grypy ptaków w Polsce  i innych krajach Unii Europejskiej, a co za tym idzie, nadpodaż nie tylko na rynku krajowym, ale i unijnym, może wpłynąć na przyszłość polskiej branży drobiarskiej. Dane produkcyjne i handlowe jednoznacznie wskazują, że rozwój nie będzie możliwy bez zdobywania kolejnych rynków zbytu i umacniania pozycji na już istniejących.
 
- Branża drobiarska jest jednym z przykładów doskonale rozwijającego się sektora polskiej gospodarki. Jako Krajowa Rada Drobiarstwa – Izba Gospodarcza zdajemy sobie sprawę, jak ważnym motorem sukcesu naszej branży jest – oraz będzie w przyszłości – eksport. Dlatego też działania KRD-IG w głównej mierze koncentrują się na dywersyfikowaniu kierunków sprzedaży. Dzięki zagranicznym misjom gospodarczym organizowanym przez naszą Izbę możemy pozyskiwać nowe rynki zbytu, a tym samym wykorzystać potencjał i zadbać o dalszy rozwój polskich hodowców i producentów drobiu. Zależy nam bowiem na sukcesie wszystkich uczestników łańcucha produkcji drobiarskiej w Polsce – mówi Łukasz Dominiak, dyrektor generalny Krajowej Rady Drobiarstwa – Izby Gospodarczej.
 
Biorąc pod uwagę dotychczasowe zmiany w sektorze, poziom realizowanych i planowanych inwestycji, a także sytuację na unijnym rynku drobiu eksperci Banku BGŻ BNP Paribas i KRD-IG oceniają, że produkcja mięsa drobiowego w Polsce utrzyma tendencję wzrostową. Istotnym czynnikiem ryzyka dla tej prognozy jest jednak możliwy powrót grypy ptaków zarówno w Polsce, jak i u innych kluczowych producentów drobiu w Unii Europejskiej, ale też rosnąca konkurencja ze strony kluczowych, pozaunijnych eksporterów. Dlatego też zdaniem autorów raportu wzrost produkcji w Polsce wyhamuje i nie będzie już tak dynamiczny, jak w ciągu ostatnich pięciu lat.
 
Prognozy, które mogą być przedmiotem zainteresowań polskiego sektora na najbliższe lata zakładają m.in. budowanie silnej marki polskiego drobiu, nie tylko w Polsce, ale i na świecie, zwiększanie udziału produktów przetworzonych i wysoko przetworzonych w strukturze eksportu oraz coraz większy udział produktów premium w strukturze produkcji.


Tagi:
źródło: