| Autor: mikolaj

Pierwszy projekt nowego rozporządzenia de minimis

Kryzys gospodarczo-finansowy potwierdził znaczenie kontroli pomocy państwa w kontekście ochrony integralności jednolitego rynku i propagowania naprawy gospodarczej. W dniu 8 maja 2012 r. Komisja przyjęła komunikat „Unowocześnienie unijnej polityki w dziedzinie pomocy państwa” określający cele ambitnej reformy kontroli pomocy państwa, która ma przyczynić się do realizacji szerzej rozumianej unijnej strategii na rzecz wspierania wzrostu gospodarczego, przy jednoczesnym wsparciu działań państw członkowskich w obszarze konsolidacji fiskalnej.

Pierwszy projekt nowego rozporządzenia de minimis
W tym kontekście polityka w zakresie pomocy państwa powinna koncentrować się na ułatwieniu dobrze opracowanej pomocy ukierunkowanej na niedoskonałości rynku i cele leżące we wspólnym europejskim interesie (tzw. „dobrej pomocy”). Komisja zamierza również skupić się na sprawach, które mają największy wpływ na rynek wewnętrzny, oraz na uproszczeniu przepisów i przyspieszeniu procesu podejmowania decyzji.
 
Przegląd rozporządzenia w sprawie pomocy de minimis (rozporządzenia 1998/2006) jest bezpośrednio związany z celem dotyczącym określania priorytetów, w związku z czym stanowi  ważny element unowocześniania polityki pomocy państwa. Zgodnie z rozporządzeniem w  sprawie pomocy de minimis środki pomocy o wartości poniżej pewnego pułapu nie stanowią pomocy państwa, ponieważ uznaje się, że nie mają one żadnego wpływu na konkurencję i handel na rynku wewnętrznym. Środków tych nie trzeba zatem zgłaszać Komisji przed ich przyznaniem. W rozporządzeniu znacznie uproszczono procedury dotyczące środków pomocy o małej wartości, a organy przyznające pomoc i beneficjenci zyskali dzięki niemu pewność prawa.

W rozporządzeniu trzeba znaleźć równowagę między uproszczeniem a gwarancją braku zakłóceń konkurencji na rynku wewnętrznym i promowaniem efektywności wydatków publicznych. Starając się osiągnąć tę równowagę, jednocześnie rozporządzenie de minimis nie może przekroczyć swoich prawnych ograniczeń – może obejmować wyłącznie środki, które nie mają żadnego wpływu na wymianę handlową i konkurencję. Biorąc pod uwagę te ograniczenia prawne, głównym instrumentem Komisji stosowanym do ułatwienia przyznawania dobrze opracowanej i ukierunkowanej pomocy musi być ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń grupowych.

Przegląd rozporządzenia w sprawie pomocy de minimis

Konsultacje społeczne

W ramach przygotowania przeglądu rozporządzenia w sprawie pomocy de minimis Komisja przeprowadziła szeroko zakrojone konsultacje, na które odpowiedziało 100 zainteresowanych stron.

Odpowiedzi okazały się niezwykle przydatne podczas sporządzania pierwszego projektu. Niektóre państwa członkowskie i organy władzy publicznej dostarczyły ponadto bardzo szczegółowe dane, jednak wiele państw członkowskich, które udzieliły odpowiedzi, nie dostarczyło wyczerpujących lub nawet żadnych danych. Ponadto 12 państw członkowskich w ogóle nie odpowiedziało na kwestionariusz. Komisja jest w pełni świadoma tego, że brak wiarygodnych danych z wielu państw członkowskich może oznaczać, że posiadane przez nią dane są fragmentaryczne i niekompletne. W związku z tym ponownie wzywa ona państwa członkowskie, organy władzy publicznej i zainteresowane strony do przekazania dostępnych danych w ramach zbliżających się konsultacji społecznych. Komisja odnotowuje również bardzo rozbieżne poglądy na temat kwestii podniesienia pułapu.

Pułap

Obecne rozporządzenie de minimis przewiduje pułap na poziomie 200 000 EUR na przedsiębiorstwo na każde trzy lata obrotowe. Na podstawie doświadczeń Komisji oraz wszystkich danych zebranych dotąd podczas przeglądu, w tym w ramach konsultacji społecznych przeprowadzonych latem zeszłego roku, nic nie wskazuje na to, żeby podniesienie pułapu było uzasadnione. Z dostępnych Komisji danych wynika, że większość beneficjentów otrzymuje raczej niewielkie kwoty pomocy i większość z nich prawdopodobnie nie wykorzystuje dostępnego pułapu. Znaczne zwiększenie pułapu mogłoby natomiast wzbudzić obawy z kilku powodów. Przede wszystkim wyższy pułap może nie być już w stanie zapewnić braku wpływu pomocy na wymianę handlową i konkurencję we wszystkich przypadkach, może on zatem wprowadzić ryzyko prawne. Ponadto ewentualne szerokie stosowanie pomocy de minimis i jej łączne skutki mogłyby stać się powodem do obaw, zwłaszcza w kontekście pogorszenia koniunktury gospodarczej i nierównych możliwości budżetowych państw członkowskich. Komisja oceniła ograniczone kwoty pomocy dopuszczone na mocy tymczasowych zasad ramowych (wartość pomocy zgodnej ze wspólnym rynkiem 500 000 EUR) oraz zwiększoną elastyczność, jaką dały one państwom członkowskim podczas kryzysu finansowego.

Czytaj dalej na następnej stronie...


Tagi:
źródło: