Wyniki kontroli planowej w zakresie prawidłowości wprowadzania do obrotu kompostów wytworzonych z odpadów komunalnych.

Zgodnie z Rocznym ramowym planem kontroli Inspekcji JHARS na 2011 rok, w II kwartale wojewódzkie inspektoraty JHARS przeprowadziły kontrolę w zakresie prawidłowości wprowadzania do obrotu kompostów wytworzonych z odpadów komunalnych.

Wyniki kontroli planowej w zakresie prawidłowości wprowadzania do obrotu kompostów wytworzonych z odpadów komunalnych.
I. CEL KONTROLI

Celem kontroli było sprawdzenie prawidłowości wprowadzania do obrotu kompostów wytworzonych z odpadów komunalnych, z wymaganiami określonymi w obowiązujących przepisach krajowych oraz deklaracjami producentów.

II. ZAKRES KONTROLI

Kontrolę przeprowadzono w 24 podmiotach prowadzących gospodarkę odpadami komunalnymi, w tym:

- w 10 podmiotach przetwarzających odpady komunalne m.in. ulegające biodegradacji, z przeznaczeniem na rekultywację terenów zdegradowanych ekologicznie. Odpady te, z powodu zanieczyszczeń, po przetworzeniu nie były kwalifikowane jako nawozy, i jako takie podlegały przepisom o odpadach,

- w 14 podmiotach objętych pełnym programem kontroli, które w zakresie zarejestrowanej działalności gospodarczej miały określone warunki produkcji kompostów (tj. nawozów organicznych w rozumieniu ustawy o nawozach i nawożeniu),

a w tym:

- w 13 podmiotach, w których stwierdzono na stanie magazynowym 43 partie kompostów o masie 40 144,4 tony, wyprodukowanych z biodegradowalnych odpadów komunalnych,

- w 1 podmiocie, w którym nie stwierdzono na stanie magazynowym kompostów.

III. WYNIKI KONTROLI

← parametry fizykochemiczne

Kontrolę jakości kompostów wprowadzanych do obrotu, oceniono na podstawie wyników analiz laboratoryjnych przeprowadzonych przez upoważnione jednostki organizacyjne (m.in. laboratoria okręgowych stacji chemiczno-rolniczych i laboratorium IUNG w Puławach). Wszystkie skontrolowane partie kompostów spełniały wymagania jakościowe, zarówno w zakresie zgodności parametrów fizykochemicznych jak i mikrobiologicznych, które zostały określone w przepisach o nawozach i nawożeniu.

← znakowanie

Nieprawidłowości w zakresie znakowania opakowań jednostkowych stwierdzono w 2 podmiotach.  

Ujawnione nieprawidłowości dotyczyły:

- w 1 partii kompostu o masie 4,0 ton, na etykietach opakowań stwierdzono:

← deklarowaną zawartość składników pokarmowych, niezgodną z zawartością określoną w pozwoleniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi nr 186/07 na wprowadzenie nawozu do obrotu, w którym nie określono wymagań dla fosforu (P205),

-  w 2 partiach kompostów o masie 6,9 ton, w dokumentach sprzedaży kompostu luzem stwierdzono brak:

← numeru pozwolenia MRiRW na wprowadzenie kompostu do obrotu,

← informacji o okresie przydatności do stosowania.

• pozwolenie na wprowadzenie do obrotu kompostów, zgodnie z art. 3, ust. 2 ustawy o nawozach i nawożeniu

Wszystkie skontrolowane podmioty posiadały pozwolenia Ministra Rolnictwa Rozwoju Wsi na wprowadzenie do obrotu produkowanych kompostów.

IV. SANKCJE

W związku z ustaleniami kontroli:

• zastosowano 2 mandaty karne w stosunku do 2 osób na kwotę 350 zł, za nieprawidłowe oznakowanie opakowań jednostkowych oraz braki w dokumentach sprzedaży kompostu luzem, dotyczące identyfikacji kompostu,

• w stosunku do 1 podmiotu, ze względu na stwierdzone uchybienia w zakresie prowadzenia dokumentacji magazynowej i obrotu kompostami, zastosowano pouczenie na podstawie art. 41 Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia.  

V. PODSUMOWANIE I WNIOSKI

Nieprawidłowości i uchybienia w zakresie wprowadzenia do obrotu 3 partii kompostów wytworzonych przez 2 podmioty, dotyczyły znakowania opakowań jednostkowych oraz braku informacji odnoszącej się do identyfikacji kompostu, w dokumentach towarzyszących przy sprzedaży luzem. Należy podkreślić, że wszystkie podmioty, które wprowadzały do obrotu komposty:

-  posiadały pozwolenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na ich wprowadzenie do obrotu,

-  spełniały wymagania w zakresie jakości kompostów, określone w przepisach o nawozach i nawożeniu.

W przypadku 10 podmiotów (tj. w 41, 7 % ogółem skontrolowanych podmiotów) zawartości składników pożądanych w wytwarzanych odpadach komunalnych (N, P, K, substancji organicznej w suchej masie) były niższe od wymaganych w przepisach o nawozach i nawożeniu, a zanieczyszczenia np. metalami ciężkimi były wyższe od dopuszczalnych. Wytworzony produkt stanowił w większości odpad, który mógł być używany na rekultywację terenów zdegradowanych ekologicznie i nie kwalifikował się jako nawóz organiczny lub organiczno – mineralny.

Wpływ na skład produktu końcowego ma przede wszystkim sposób segregacji odpadów i pozyskiwanie odpadów biodegradowalnych. W odpadach organicznych, mechanicznie odsianych ze strumienia odpadów komunalnych, zawartość metali ciężkich jest kilkakrotnie wyższa niż pozyskiwanych selektywnie.

Przetwarzanie wymieszanych odpadów komunalnych, w niewielkim procencie pozwala na ich zastosowanie w rolnictwie, albowiem końcowy produkt kompostowania nie spełnia wymagań stawianych kompostowi, przeznaczonemu do stosowania w celach rolniczych.

Dlatego, szczególnego znaczenia ze względu na ochronę zdrowia ludzi i zwierząt, nabiera nadzór i kontrola nad wprowadzanymi do obrotu nawozami organicznymi, jakimi są komposty uzyskiwane z odpadów komunalnych, w celu sprawdzenia ich zgodności z wymaganiami określonymi w przepisach o nawozach i nawożeniu. 



Tagi:
źródło: