Rośnie eksport polskiej żywności

Eksport polskiej żywności zwiększa się w tempie dwucyfrowym. Wynik mógłby być jeszcze lepszy, gdyby działania promocyjne były prowadzone w bardziej zintegrowany sposób. Problemami z jakimi boryka się branża to również choroba afrykańskiego pomoru świń i anomalie pogodowe. W 2017 roku straty oceniano w miliardach złotych.

Rośnie eksport polskiej żywności
Rok 2017 był bardzo udany dla polskich eksporterów żywności. Wyeksportowaliśmy żywność za 25,7 mld euro. To ok. 13 proc. wartości polskiego eksportu. Cały czas prowadzimy działania wspierające, bo żywność jest produktem konkurencyjnym. Chcielibyśmy docierać na większy obszar geograficzny. Uczestniczymy aktywnie w różnego rodzaju imprezach targowych, gdzie promowana jest żywność z różnych krajów świata. Obserwujemy duże zainteresowanie tym, co oferujemy. Przyczyniamy się w ten sposób do zwiększenia eksportu – ​mówi Witold Strobel, dyrektor generalny Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa.
 
Dane resortu rozwoju za 11 miesięcy 2017 roku wskazują na 13-proc. zwyżkę eksportu polskiej żywności. KOWR podaje, że tylko po pierwszych dziewięciu miesiącach minionego roku dodatnie saldo wymiany zwiększyło się o 16 proc. Choć większość towarów rolno-spożywczych trafia na rynek Unii Europejskiej, tj. 80 proc., to prowadzona polityka promocji pozwoliła na dostęp do 30 nowych rynków zbytu oraz zintensyfikowanie wymiany towarowej z krajami pozaeuropejskimi, np. Senegalem, Ghaną, Kenią, Nigerią czy Malezją.
 
Wyniki mogłyby być jeszcze lepsze, gdyby nie choroba afrykańskiego pomoru świń. W Polsce odnotowano już ponad 1,1 tys. przypadków choroby u dzików, a z powodu ASF dla producentów zamknięta jest większość dużych rynków azjatyckich.
 
Obecnie ASF nie sprzyja eksportowi polskiej wieprzowiny, ale bardzo dobre wyniki osiągamy w eksporcie wołowiny, która jest ceniona w świecie. Już 80 proc. produkcji polskiej wołowiny trafia właśnie na eksport –​ podkreśla Witold Strobel.
 
Wyzwaniem dla całej branży jest zintegrowanie systemów jakości. Strategia promocji żywności, mająca na celu rozpoznawalności marki polskich produktów i pozytywny wizerunek polskiej żywności, zakłada promocję produktów hasłem „Polska smakuje”. Na portalu „Polska smakuje” mogą prezentować swoje produkty ci wytwórcy, którzy produkują żywność w systemie jakości, produkty znajdujące się w rejestrze Chroniona Nazwa Pochodzenia, Chronione Oznaczenie Geograficzne czy Gwarantowana Tradycyjna Specjalność lub na ministerialnej liście produktów tradycyjnych, mające oznaczenia Poznaj Dobrą Żywność, Produkt Polski, Produkt Górski.

Czytaj dalej na następnej stronie..


Tagi:
źródło: