Kategorie
Zobacz również tu
-
2024-04-23
-
Wyniki kontroli jakości handlowej jaj
2024-04-23 -
Ceny serów w Polsce (14.04.2024)
2024-04-23 -
Nie będzie połączenia inspekcji
2024-04-23
Poznaj produkty
-
Promat Bossy Bumper
2020-04-23 -
Siewnik pneumatyczny Flyy 300
2020-06-16 -
Kombajn zaczepiany FELIX/Z
2016-05-11 -
Rozrzutniki obornika N280/1 – 8t
2016-01-14 -
Opryskiwacz zawieszany Kverneland iXtra
2014-10-27 -
NOWY Łupak Łuparka Świder Rębak DO DREWNA
2011-11-15
Traktory – najnowsze rozwiązania dla wielorakich wymogów przyszłości
„Traktory – Najnowsze rozwiązania dla wielorakich wymogów przyszłości“ - ten tytuł wywołał wysokie oczekiwania wśród dziennikarzy specjalizujących się w technikach rolniczych.
Przepisy regulujące emisję spalin
Na przestrzeni ostatnich 15 lat przepisy regulujące ilość spalin dla pojazdów pozadrogowych bardzo mocno ograniczyły ich dopuszczalne emisje. Kolejne stopnie normy emisji spalin poczynając od stopnia 1 do obecnie obowiązującej normy stopnia 4 narzucały redukcję emisji tlenków azotu (NOX) i cząstek stałych (PM) o każdorazowo ponad 95% (dotyczy to silników o mocy 130 – 560 kW). Na horyzoncie zarysowuje się już dalsze zaostrzenie tych przepisów. Oczekiwane na rok 2019 wprowadzenie normy stopnia 5 ma ponownie zredukować emisję cząstek stałych (PM) oraz dodatkowo wprowadzić wartość graniczną dla innych cząstek (PN).
Ponieważ cykle badań testowych dla pojazdów pozadrogowych i dla ciężkich pojazdów drogowych są niejednakowe to nie można porównywać 1:1 dopuszczalnych wartości dla tych dwóch kategorii pojazdów. Tym niemniej można stwierdzić, że w przyszłości emisje spalin dla pojazdów pozadrogowych kształtować się będą na podobnie niskim poziomie jak dla pojazdów ciężarowych klasy EURO-6. Technologie silników i układów oczyszczania spalin w obydwu kategoriach pojazdów już dzisiaj są bardzo do siebie podobne. Wyjątek stanowią jednakże filtry cząstek stałych. Ustawodawcy unijni wprowadzając dopuszczalne wartości PM w normach emisji stopnia 3B i 4 chcieli już wtedy narzucić obowiązek stosowania filtrów cząstek stałych w pojazdach pozadrogowych.
Niektórzy producenci jednak bazując na dużych postępach w zakresie konstrukcji silników (system wtrysku Common-Rail, dysze wielootworowe itd.) rezygnują dzisiaj świadomie z tego systemu obróbki spalin. Z wprowadzeniem wraz z normą emisji stopnia 5 dodatkowych wartości granicznych PN zamknięte systemy filtrów cząstek stałych będą w przyszłości zapewne nieodzowne. Dzisiejszy stan techniki pozwala jednak na przypuszczenie, że systemy te coraz częściej będą integrowane z katalizatorem SCR, wobec czego nie powinno więcej wzrosnąć zapotrzebowanie na miejsce.