Kategorie
Zobacz również tu
-
5 tys. zł do buhaja
2025-06-11 -
Ocena wielkości strat w uprawach ozimych
2025-06-11 -
Rynek zbóż w Polsce (25.05.2025)
2025-06-11
Poznaj produkty
-
Osprzęt do ładowaczy czołowych VOLANT
2014-08-13 -
WÓZEK ROLNICZY MARIO 2
2020-02-20 -
Sekatory sadownicze
2013-04-02 -
Sortownik do ziemniaków STRZELEC KRUKOWIAK
2012-04-20 -
Przyczepa do słomy i siana
2016-05-11
Traktory – najnowsze rozwiązania dla wielorakich wymogów przyszłości
„Traktory – Najnowsze rozwiązania dla wielorakich wymogów przyszłości“ - ten tytuł wywołał wysokie oczekiwania wśród dziennikarzy specjalizujących się w technikach rolniczych.

Przepisy regulujÄ…ce emisjÄ™ spalin
Â
Na przestrzeni ostatnich 15 lat przepisy regulujące ilość spalin dla pojazdów pozadrogowych bardzo mocno ograniczyły ich dopuszczalne emisje. Kolejne stopnie normy emisji spalin poczynając od stopnia 1 do obecnie obowiązującej normy stopnia 4 narzucały redukcję emisji tlenków azotu (NOX) i cząstek stałych (PM) o każdorazowo ponad 95% (dotyczy to silników o mocy 130 – 560 kW). Na horyzoncie zarysowuje się już dalsze zaostrzenie tych przepisów. Oczekiwane na rok 2019 wprowadzenie normy stopnia 5 ma ponownie zredukować emisję cząstek stałych (PM) oraz dodatkowo wprowadzić wartość graniczną dla innych cząstek (PN).
Ponieważ cykle badań testowych dla pojazdów pozadrogowych i dla ciężkich pojazdów drogowych są niejednakowe to nie można porównywać 1:1 dopuszczalnych wartości dla tych dwóch kategorii pojazdów. Tym niemniej można stwierdzić, że w przyszłości emisje spalin dla pojazdów pozadrogowych kształtować się będą na podobnie niskim poziomie jak dla  pojazdów ciężarowych klasy EURO-6. Technologie silników i układów oczyszczania spalin w obydwu kategoriach pojazdów już dzisiaj są bardzo do siebie podobne. Wyjątek stanowią jednakże filtry cząstek stałych. Ustawodawcy unijni wprowadzając dopuszczalne wartości PM w normach emisji stopnia 3B i 4 chcieli już wtedy narzucić obowiązek stosowania filtrów cząstek stałych w pojazdach pozadrogowych.
Niektórzy producenci jednak bazując na dużych postępach w zakresie konstrukcji silników (system wtrysku Common-Rail, dysze wielootworowe itd.) rezygnują dzisiaj świadomie z tego systemu obróbki spalin. Z wprowadzeniem wraz z normą emisji stopnia 5 dodatkowych wartości granicznych PN zamknięte systemy filtrów cząstek stałych będą w przyszłości zapewne nieodzowne. Dzisiejszy stan techniki pozwala jednak na przypuszczenie, że systemy te coraz częściej będą integrowane z katalizatorem SCR, wobec czego  nie powinno więcej wzrosnąć zapotrzebowanie na miejsce.
