Nowy Fundusz Promocji Roślin Oleistych

1 sierpnia 2019 r. rozpoczął funkcjonowanie Fundusz Promocji Roślin Oleistych. Jest to nowy, dziesiąty fundusz powstały w ramach ustawy z dnia 22 maja 2009 r., o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2160 z późn. zm). Ustawa zakłada funkcjonowanie tego funduszu promocji na zasadach, które obowiązują od 2009 r. dla dziewięciu funduszy promocji produktów rolno-spożywczych.

Nowy Fundusz Promocji Roślin Oleistych
Celem tworzonego funduszu jest wspieranie marketingu rolnego, wzrostu spożycia i promocji:
  • roślin oleistych, tj.: rzepaku, rzepiku, soi, lnu i konopi oraz przetworów pochodzących z ich przetworzenia;
  • lub produktów pszczelich, tj.: miodu, pyłku kwiatowego, propolisu oraz mleczka pszczelego.
Wsparcie działań, dotyczących:
  • roślin oleistych, przetworów pochodzących z ich przetworzenia oraz pasz w rozumieniu przepisów o paszach;
  • oraz produktów pszczelich,
nie może przekroczyć odpowiednio 85% i 15%, maksymalnej kwoty środków finansowych Funduszu Promocji Roślin Oleistych w danym roku.
 
Fundusz Promocji Roślin Oleistych będzie wspierał m. in. działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach roślin oleistych, przetworów nasion oleistych a także produktów pszczelich, działania mające na celu promocję spożycia tych produktów, udział w wystawach i targach związanych z ich produkcją lub przetwórstwem, badania rynkowe dotyczące spożycia oraz badania naukowe i prace rozwojowe mające na celu poprawę jakości roślin oleistych, przetworów nasion oleistych lub produktów pszczelich, a także prowadzące do wzrostu ich spożycia.
 
Zgodnie z nowelizacją ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych, do naliczania wpłat na Fundusz Promocji Roślin Oleistych oraz Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych zobowiązany jest przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w zakresie przetwórstwa, odpowiednio:
  • roślin oleistych (rzepak, rzepik, soja, len i konopie)
  • lub zbóż (pszenica, żyto, jęczmień, kukurydza, owies oraz gryka),
bez względu na ich przeznaczenie (cele konsumpcyjne czy cele paszowe).
 
Dlatego też, w celu wspierania marketingu rolnego, w ramach obydwu funduszy w ustawie przyjęto także możliwość wspierania działań mających na celu informowanie o cechach i zaletach pasz w rozumieniu przepisów o paszach, pochodzących z przetworzenia roślin ujętych w powyższych funduszach.
 


Tagi:
źródło: