Monitor fraz

Zapamiętaj mnie    Przypomnij hasło

Partner portalu




Spada spożycie artykułów mleczarskich w Polsce

Dodano:

pomniejsz czcionkę powiększ czcionkę


Mimo poprawy sytuacji dochodowej ludności, ze względu na znaczący wzrost cen detalicznych...

Mimo poprawy sytuacji dochodowej ludności, ze względu na znaczący wzrost cen detalicznych przetworów mleczarskich wobec pozostałych produktów żywnościowych, w 2014 r. zarówno bilansowa konsumpcja mleka i jego przetworów, jak i ich spożycie w gospodarstwach domowych, uległy spadkowi - podaje Bank BGŻ BNP Paribas.


Zapisz się do bezpłatnego newslettera Gospodarz.pl i otrzymuj najważniejsze wiadomości raz w tygodniu na e-mail!

Akceptuję regulamin portalu






Konsumpcja artykułów mleczarskich

Jak wynika z danych GUS, po silnej zwyżce w 2013 r., bilansowa konsumpcja mleka, w tym również mleka na przetwory w 2014 r., w odniesieniu do roku poprzedniego, zmalała o 0,5 proc. do 205 l w przeliczeniu na jednego mieszkańca.
 
Zniżka spożycia produktów mleczarskich w gospodarstwach domowych była głębsza. Z badań budżetów gospodarstw domowych GUS wynika, że w 2014 r., w odniesieniu do roku poprzedniego, średnia miesięczna konsumpcja mleka i jego przetworów w przeliczeniu na 1 osobę w gospodarstwie domowym zmalała o 2,4 proc.
 
W największym stopniu spadło spożycie mleka spożywczego pitnego i śmietany – po 2,7 proc. odpowiednio do 3,26 l i 0,36 l. Na obniżkę konsumpcji mleka w gospodarstwach domowych w 2014 r., która wpisuje się w długookresowy trend spadku, istotny wpływ miał wzrost cen. W 2014 r., w stosunku do roku poprzedniego, ceny detaliczne mleka zwiększyły się przeciętnie o 5,0 proc., podczas gdy ceny żywności i napojów bezalkoholowych łącznie zmniejszyły się o 0,9 proc.
 
Trzeci rok z rzędu zmalało także spożycie jogurtów. W 2014 r. względem roku poprzedniego ich konsumpcja w gospodarstwach domowych obniżyło się o 2 proc. do 0,50 kg. Spożycie twarogów w 2014 r. było niższe o 2,3 proc. do 0,43 kg.
 
Poprawa sytuacji dochodowej gospodarstw domowych miała wpływ na większą konsumpcję serów dojrzewających i topionych o 2,6 proc. do 0,39 kg. Poziom spożycia tych produktów jest silne uzależniony od poziomu dochodów. W I grupie kwintylowej, tj. obejmującej 20 proc. populacji o najniższych dochodach konsumpcja serów dojrzewających i topionych wyniosła 0,26 kg miesięcznie i było ponad dwukrotnie niższa niż w V grupie kwintylowej obejmującej 20 proc. populacji o najwyższych dochodach, gdzie wyniosła 0,56 kg. Warto zaznaczyć, że spożycie serów dojrzewających i topionych wzrasta mimo sporej zwyżki ich cen, bo przeciętnie o 4,2 proc. w 2014 r.
 
Jak wskazują analitycy BGŻ BNP Paribas, mniejsze niż w roku 2014 ceny artykułów mleczarskich i dalsza poprawa sytuacji dochodowej ludności oraz niższe zapotrzebowanie eksportowe pozwalają przypuszczać, że konsumpcja produktów mleczarskich w 2015 r. zwiększy się i będzie w szczególności dotyczyła serów dojrzewających gdyż ich ceny detaliczne w pierwszych ośmiu miesiącach 2015 r. były średnio o 6,0 proc. mniejsze niż w porównywalnym okresie przed rokiem. Czynnikiem hamującym zwyżkę popytu na artykuły mleczarskie może być znaczący spadek cen mięsa i jego przetworów.
 

Google+


źródło:





Nie ma żadnych komentarzy! Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość.
Jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się i bierz aktywny udział w życiu serwisu.
Skomentuj

Czy artykuł był pomocny? +1 pkt. razem głosów: 1





Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Gospodarz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodając komentarz akceptujesz regulamin serwisu.






Agencja Marketingowa Wizerunek Spółka z o.o.
Plac Berwińskiego 5, 66-120 Kargowa, NIP 596-172-58-30, REGON 080420978
TEL. +48 506 650 670, FAX (68)422-11-64, TEL. (68)422-11-63
© 2010-2014r. Wszelkie prawa zastrzeżone Gospodarz.pl