Monitor fraz

Zapamiętaj mnie    Przypomnij hasło

Partner portalu




Ceny rzepaku i jego wyrobów w Polsce i na świecie (kwiecień 2014)

Dodano:

pomniejsz czcionkę powiększ czcionkę


Od początku roku ceny rzepaku na rynku europejskim systematycznie rosną, ale nadal są mniejsze...

Od początku roku ceny rzepaku na rynku europejskim systematycznie rosną, ale nadal są mniejsze niż przed rokiem - podają Ewa Rosiak i Magdalena Bodył w 5 tegorocznym numerze Rynku Rolnego IERiGŻ-PIB.


Zapisz się do bezpłatnego newslettera Gospodarz.pl i otrzymuj najważniejsze wiadomości raz w tygodniu na e-mail!

Akceptuję regulamin portalu






W kwietniu średnia cena rzepaku w portach europejskich wyniosła 573 USD/t - cif Hamburg i była o 5 USD/t – 0,9% większa niż przed miesiącem, ale o 50 EUR - 8,0% mniejsza niż w kwietniu poprzedniego roku.
 
Za olej rzepakowy płacono 1018 USD/t - fob ex-mill Holandia i było to mniej o 1 USD/t - 0,1% niż przed miesiącem oraz o 118 USD/t - 10,4% niż przed rokiem. Cena śruty rzepakowej wyniosła 375 USD/t - fob ex-mill Hamburg i była mniejsza o 20 USD/t - 5,1% niż przed miesiącem, a także o 18 USD/ t o 4,6% niż przed rokiem.
 
Zdaniem ekspertek z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, rosną również ceny rzepaku na rynku krajowym. W kwietniu za rzepak można było uzyskać przeciętnie 1713 zł/t, a więc o 7,4% więcej niż przed miesiącem. Cena oleju rzepakowego niekonfekcjonowanego spadła o 1,4% do 3292 zł/t, a śruty rzepakowej zwiększyła się o 2,1% do 1055 zł/ t. W odniesieniu do kwietnia 2013 r. ceny rzepaku, oleju i śruty rzepakowej były niższe odpowiednio o 13,5%, 13,9% i 5,9%.
 
W lutym bieżącego roku krajowy przerób rzepaku zwiększył się w porównaniu do stycznia i był znacznie wyższy niż w lutym zeszłego roku. Duże i średnie zakłady przemysłu tłuszczowego, czyli zatrudniające 50 i więcej osób stałej załogi, wyprodukowały w pierwszych dwóch miesiącach 2014 roku 152,7 tys. ton surowego oleju rzepakowego, a zatem to 9,9% wzrost w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku, z tego rafinowały 110,7 tys. ton, a więc o 10,2% więcej.
 
Niemniej jednak większy wzrost odnotowano w odniesieniu do produkcji oleju rzepakowego rafinowanego na cele techniczne, bo o 23,9% do 34,1 tys. ton, niż na cele jadalne - o 5,0% do 76,7 tys. ton. Produkcja margaryn była niższa niż przed rokiem o 5,8% do 63,6 tys. ton.
 
Po obniżce w styczniu, w lutym zwiększył się import większości surowców i produktów oleistych, a ich eksport po raz kolejny się obniżył. Wyjątkiem był spadek przywozu śrut oleistych oraz wzrost wywozu margaryn i niewielki śruty rzepakowej.
 
Jak zauważają Rosiak i Bodył, w pierwszych dwóch miesiącach 2014 roku wyeksportowano: 61 tys. ton nasion oleistych, w tym 57 tys. ton rzepaku, tj. o 5% więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku, 77 tys. ton olejów roślinnych, w tym 76 tys. ton oleju rzepakowego – wzrost o 250%, 114 tys. ton śrut oleistych, w tym 99 tys. to śruty rzepakowej – 27% zwyżka i 17 tys. ton margaryn - spadek 18%.
 
W tym czasie zaimportowano: 454 tys. ton śrut oleistych – o 10% mniej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku, 77 tys. ton olejów roślinnych – 3% zniżka, w tym 14 tys. ton oleju rzepakowego – 14% obniżka, 48 tys. ton nasion oleistych – 45% spadek, w tym 20 tys. ton rzepaku - mniej o 60% oraz 12 tys. ton margaryn - 17% zniżka.
 
Po wzroście w styczniu i lutym, w marcu nastąpił niewielki spadek cen detalicznych tłuszczów roślinnych. Potaniały nie tylko margaryny, ale także oleje roślinne. Zmalały też nieznacznie ceny tłuszczów zwierzęcych i wielu inny grup żywności.
 
W I kwartale 2014 r. przeciętny poziom cen detalicznych tłuszczów roślinnych był o 0,5% mniejszy, a tłuszczów zwierzęcych o 7,5% większy niż w I kwartale 2013 roku. W analogicznym okresie ceny całej żywności łącznie z napojami bezalkoholowymi wzrosły o 1,5%, a stopa inflacji wyniosła 0,6%.

Google+


źródło:





Nie ma żadnych komentarzy! Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość.
Jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się i bierz aktywny udział w życiu serwisu.
Skomentuj

Czy artykuł był pomocny? +0 pkt. razem głosów: 0





Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Gospodarz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodając komentarz akceptujesz regulamin serwisu.






Agencja Marketingowa Wizerunek Spółka z o.o.
Plac Berwińskiego 5, 66-120 Kargowa, NIP 596-172-58-30, REGON 080420978
TEL. +48 506 650 670, FAX (68)422-11-64, TEL. (68)422-11-63
© 2010-2014r. Wszelkie prawa zastrzeżone Gospodarz.pl