Partner serwisu Zboża
Kategorie
Zobacz również tu
-
MKiŚ o nowym podatku od aut spalinowych
2024-05-01 -
Grupa robocza „Owoce i warzywa”
2024-04-30 -
Na stacjach paliw ceny pozostają stabilne
2024-04-30 -
Użytkowanie gruntów rolnych
2024-04-30 -
Powierzchnia obszarów wiejskich
2024-04-30
Poznaj produkty
-
ZADASZENIA TARASOWE, ZADASZENIA DRZWI
2011-11-22 -
Zgrabiarka SIP AIR 500 T
2020-07-23 -
Zgrabiarka SIP STAR 600|20 T
2020-07-23 -
Pompa EN40
2013-12-13 -
DEUTZ - szyba przednia dolna
2011-12-13 -
ZETOR FORTERRA
2014-10-03
Eksport zbóż drogą morską większy o 182%
Eksport pszenicy ukształtował się na bardzo wysokim poziomie i tylko nieznacznie ustępuje rekordowym wynikom notowanym w sezonie 2014/15.
Eksport zbóż drogą morską
Jak wynika z danych gromadzonych przez Sparks Polska w październiku w polskich portach morskich na statki załadowano 344 tys. t pszenicy. To największy miesięczny wolumen od marca 2016 r. i ilość ponad trzykrotnie wyższa niż w październiku 2015 r., kiedy załadunki wyniosły jedynie 106 tys. t.
Łącznie od sierpnia, rozumianego przez nas jako początek nowego sezonu eksportowego 2016/17, do października wyeksportowano za pośrednictwem portów już 730 tys. t pszenicy. To aż o 182% więcej niż w tym samym okresie w sezonie ubiegłym, kiedy wywóz wyniósł jedynie 259 tys. t. To również jedynie nieznacznie mniej niż w rekordowym pod tym względem sezonie 2014/15, kiedy w pierwszych trzech miesiącach wysłano 776 tys. t pszenicy.
Bank BGŻ BNP Paribas podkreśla, że najwięcej pszenicy tradycyjnie ładowane jest w terminalach w Gdyni. Od sierpnia przez ten port wysłano już 493 tys. t pszenicy, czyli 65% całkowitej wielkości eksportu za pośrednictwem polskich portów morskich. Jednakże na znaczeniu ostatnio wyraźnie zyskują terminale w kompleksie portowym Szczecin-Świnoujście. W okresie VIII-X ich udział w eksporcie morskim wyniósł 26%, a w październiku aż 43%. Za to na znaczeniu mocno straciły w ostatnich miesiącach terminale zlokalizowane w Gdańsku, które załadowały jedynie 63 tys. t pszenicy, czyli trochę ponad 8% wszystkich załadunków w polskich portach. Warto zauważyć, że w całym 2015 r. udział poszczególnych portów był inny - przez Gdynię przeszło blisko 70% eksportu, przez Szczecin i Świnoujście 18%, a przez Gdańsk 13%.
Co interesujące w październiku wyraźnie ożywiła się sprzedaż kukurydzy drogą morską. Wolumen eksportu był bardzo wysoki i wyniósł 67 tys. t, czyli 7,5-krotnie więcej niż w tym samym miesiącu przed rokiem. Był to również największy miesięczny eksport kukurydzy za pośrednictwem portów od listopada 2012 r. Oznacza to bardzo mocny start wywozu dla kukurydzy ze zbiorów w 2016 roku.
Co ciekawe w wysyłce kukurydzy prym wiedzie Gdańsk, przez który w październiku przeszło 54% całego eksportu, a na drugim miejscu była Gdynia z 35-proc. udziałem. Biorąc pod uwagę szacunki dosyć wysokich zbiorów kukurydzy i pszenicy oraz duży spadek pogłowia trzody chlewnej (i produkcji żywca), mimo wzrostu produkcji drobiu, można oczekiwać, że wysyłki zbóż z Polski w sezonie 2016/17 będą większe niż w sezonie 2015/16. W związku z tym, eksport pszenicy za pośrednictwem portów morskich w sezonie 2016/17 (od sierpnia do lipca) może wynieść od 3,0 do 3,7 mln t, czyli wyraźnie więcej niż zakładają inne prognozy.