Monitor fraz

Zapamiętaj mnie    Przypomnij hasło

Partner portalu




Sery i twarogi zdominowały polski eksport mleczarski

Dodano:

pomniejsz czcionkę powiększ czcionkę


Według FAMMU/FAPA, w 2013 roku sery pozostały najważniejszym przetworem mleczarskim pod...

Według FAMMU/FAPA, w 2013 roku sery pozostały najważniejszym przetworem mleczarskim pod względem eksportu mleczarskiego. Zajęły bowiem niemal 41% udział w łącznej wartości wywozu artykułów mlecznych.


Zapisz się do bezpłatnego newslettera Gospodarz.pl i otrzymuj najważniejsze wiadomości raz w tygodniu na e-mail!

Akceptuję regulamin portalu






W roku ubiegłym, sprzedaż serów za granicę kraju wyniosła 204,4 tys. ton. Oznacza to wielkość o 15,1% wyższą w relacji rocznej. Ponadto o 23% wzrosła wartość eksportu, która osiągnęła poziom 682,3 mln euro.
 
Wśród wszystkich gatunków serów, najważniejszym rodzajem eksportowanych serów są sery dojrzewające. W roku ubiegłym ich wywóz stanowił blisko 57% wartości, czyli ponad 386,1 mln euro oraz 50% wolumenu, tj. 101,8 tys. ton wszystkich serów, które zostały wywiezione poza granice Polski. Stanowi to 27% wzrost wartości oraz 15% wyższą wartość niż w 2012 roku.
 
Drugą ważną grupę serów eksportowych stanowią sery świeże i twarogi. W analizowanym okresie odnotowano 32% wzrost wartości wywozu tego gatunku serów do 1146,9 mln euro, co oznacza 22% udział w wartości eksportu serów ogółem.
 
Tradycyjnie, gorzej pod względem ilościowym, wypadł wywóz serów przetworzonych, zwłaszcza topionych. W ich przypadku wolumen wzrósł o 11% do 44,6 tys. ton, a wartość zwiększyła się o niespełna 7% i wyniosła 135,5 mln euro.
 
Wśród najważniejszych odbiorców serów i twarogów z Polski znalazły się tradycyjnie kraje Unii Europejskiej. Niemniej, ze względu na wzrost popytu na polskie artykuły mleczarskie z Rosji, to właśnie to państwo stało się głównym odbiorcą serów z Polski. Wywóz w tym kierunku zwiększył się w roku ubiegłym o 51,07% do 107,3 mln euro przy ponad 36% zwyżce wolumenu do 28,9 tys. ton.
 
W związku z powyższym, spadło znaczenie Unii Europejskiej, jako odbiorcy serów z Polski, a wzrosło – Wspólnoty Państw Niepodległych z 16,4% do 19,9% w relacji rocznej.
 
W 2013 roku nastąpiła niewielka zmiana, ustabilizowała się wartość sprzedaży do Czech – głównego odbiorcy polskich serów. W ubiegłym roku wysłano tam 26,9 tys. ton serów i twarogów za 85,6 mln euro. Wzrost zaobserwowano również do Niemiec i Włoch, które zajmują kolejno drugie i trzecie miejsce wśród odbiorców serów z Polski.
 
Jak podkreśla FAMMU/FAPA, w dalszym ciągu obserwowane są spore zwyżki wywozu poza rynek unijny. Poza Rosją, wzrost eksportu nastąpił na Ukrainę, który zwiększył się o niemal 30,1% do 24,2 mln euro.

Google+


źródło:





Nie ma żadnych komentarzy! Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość.
Jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się i bierz aktywny udział w życiu serwisu.
Skomentuj

Czy artykuł był pomocny? +0 pkt. razem głosów: 0





Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Gospodarz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodając komentarz akceptujesz regulamin serwisu.


  • IUNG stwierdził wystąpienie suszy rolniczej
  • IUNG stwierdził wystąpienie suszy rolniczej

    IUNG-PIB zgodnie z wymogami Obwieszczenia opracował wartości klimatycznego bilansu wodnego dla wszystkich gmin Polski (2478 gmin) oraz w oparciu o kategorie gleb określił w tych gminach aktualny...
  • Precyzyjny Gospodarz na Targach AGRO-TECH w Minikowie
  • Precyzyjny Gospodarz na Targach AGRO-TECH w Minikowie

    W 2016 roku turniej Precyzyjny Gospodarz wystartował z nową, odświeżoną formułą. Pierwszych Precyzyjnych Gospodarzy w VI sezonie konkursu, poznaliśmy podczas AGRO-PARK w Lublinie i Opolagrze w...
  • Podrożało masło
  • Podrożało masło

    Obecnie, za kostkę możemy zapłacić praktycznie dwukrotnie więcej niż rok temu. Co jest zatem główną przyczyną tak dużej zwyżki cen?
  • play Ceny skupu zbóż w Polsce większe o 20%
  • Ceny skupu zbóż w Polsce większe o 20%

    Końcówka sezonu zbioru zbóż charakteryzuje się zmniejszonym podażem ziarna i delikatnie rosnącymi cenami skupu. Na terenie Polski, ceny skupu zbóż konsumpcyjnych są większe o 20% w...
  • Powrót gęsiny na polskie stoły
  • Powrót gęsiny na polskie stoły

    Ogólnopolską kampanię promującą gęsinę pod hasłem "Na świętego Marcina najlepsza gęsina" na rynku polskim wszczął region kujawsko-pomorski, któremu firmują Instytut Zootechniki w...




Agencja Marketingowa Wizerunek Spółka z o.o.
Plac Berwińskiego 5, 66-120 Kargowa, NIP 596-172-58-30, REGON 080420978
TEL. +48 506 650 670, FAX (68)422-11-64, TEL. (68)422-11-63
© 2010-2014r. Wszelkie prawa zastrzeżone Gospodarz.pl