Kategorie
Zobacz również tu
-
Pistacjowy zawrót głowy
2025-04-29 -
Ceny skupu mleka w Polsce
2025-04-29 -
Ceny drobiu w Polsce (20.04.2025)
2025-04-29
Poznaj produkty
-
Okna Inwentarskie uchylne z szybą 90x40 cm
2012-04-20 -
Otrząsarka do jabłek PESTKA
2023-10-10 -
Lusterka do ciągników John Deere GL0508
2011-12-14 -
ELETOR SC-PE16
2020-02-07 -
DRAMIŃSKI Wykrywacz rui dla loch
2020-05-18 -
Zgrabiarka SIPMA ZK 350 WIR
2013-06-11
Ceny jaj w Unii Europejskiej
Przeciętne miesięczne ceny sprzedaży jaj klasy L i M w Unii Europejskiej były w sierpniu 2015 r. o 2,6% niższe od polskich cen wyrażonych w euro - poinformował Grzegorz Dybowski z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.

Rok wcześniej ceny unijne były mniejsze tylko o 1,5% od cen polskich. Relacje cenowe pogorszyły się więc na niekorzyść towaru polskiego. Średnio w Unii Europejskiej za 100 kg jaj konsumpcyjnych trzeba było zapłacić o 3,54 euro mniej niż w Polsce, w czasie gdy przed rokiem było to o 1,81 euro mniej.
W Polsce, ceny jaj wyrażone w euro zwiększyły się w tym czasie o 9,5%, a średnie ceny unijne o 8,3%. W Niemczech w ujęciu roku jaja podrożały o 23,1%, Francji o 21,2%, Holandii o 28,8%, a w Czechach o 12,9%.
Z danych zebranych przez Dybowskiego wynika, że w pierwszych ośmiu miesiącach br. sprzedano za granicę więcej o 5,4% jaj w skorupkach i o 6,9% przetworów z jaj niż przed rokiem. Import jaj spożywczych zmalał w tym czasie o 25%, a przetworów z jaj był o 1,1% wyższy.
Bardzo wysokie ceny detaliczne jaj w latach 2012 i 2013 znalazły odzwierciedlenie w obniżeniu się ich spożycia bezpośredniego. Miesięczna konsumpcja jaj na jednego mieszkańca w gospodarstwach domowych była niższa się w 2014 r. o 1,1% w stosunku do 2013 r. i o 4% w względem 2011r.
W pierwszym kwartale 2015 r. spożycie jaj w gospodarstwach domowych wzrosło o 3,9%. Było również o 1,6% większe niż w 2011 r., czyli przed zakłóceniami na rynku jaj wywołanymi obligatoryjną wymianą klatek tradycyjnych na ulepszone. Było to wynikiem zniżki cen jaj w handlu detalicznym. W drugim kwartale konsumpcja bezpośrednia zmalała o 2% w relacji do pierwszego kwartału i o 7,1% w odniesieniu do porównywalnego czasu przed rokiem.
