Kategorie
Zobacz również tu
-
Pistacjowy zawrót głowy
2025-04-29 -
Ceny skupu mleka w Polsce
2025-04-29 -
Ceny drobiu w Polsce (20.04.2025)
2025-04-29
Poznaj produkty
-
Lizawka solna z selenem
2015-12-30 -
Opryskiwacze rolnicze 1500 ASH
2014-02-04 -
Cyklo-wentylatory
2014-01-21 -
ROZDRABNIACZ BIJAKOWY SSĄCO - TŁOCZĄCY 15 kW
2016-02-11 -
Preparat do dezynfekcji AMINO-STERIL DDD-1
2020-04-23
Wyrok ws. kompetencji IJHARS do prowadzenia kontroli rolników produkujących nawozy
Wyrokiem z dnia 9 kwietnia 2015 r., sygn. akt: I ACa 63/14, Sąd Apelacyjny w Szczecinie I Wydział Cywilny, oddalił apelację jednego z przedsiębiorców, który działania organów administracji publicznej traktował jako naruszenie lub zagrożenie naruszenia dóbr osobistych.

Kontrola rolników produkujących nawozy
Jak wynika z uzasadnienia ww. wyroku, sąd stwierdził, iż: „Prowadzenie przez organ władzy publicznej postępowania w ramach określonej przez ustawodawcę procedury nie stanowi bezprawnego działania w rozumieniu art. 417 i art. 24 § 1 k.c., które mogłoby naruszyć dobro osobiste osoby fizycznej.”
Ponadto, jak wskazał Sąd, decyzja administracyjna lub też uzasadnienie decyzji mogą stanowić naruszenie dóbr osobistych, ale tylko i wyłącznie w sytuacji, gdy decyzja ta wykracza poza kompetencje organu, który ją wydał.
Ponadto, w wyroku została również podniesiona kwestia kontrolowania rolników jako prowadzących działalność gospodarczą: „Marginalnie należy stwierdzić, że wbrew zarzutom powoda, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności niezależnie czy działalność prowadzi jako rolnik czy też jako wspólnik spółki cywilnej, może być w związku z prowadzoną działalnością kontrolowany przez pozwanego w odniesieniu do produktów – nawozów oznaczonych znakiem NAWÓZ WE.”
Jak wskazano w wyroku: „Kompetencje pozwanego w tym zakresie ujęte są w art. 30 ustawy z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu (…), jak również w art. 12 ust 1 i 2 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno – spożywczych (…), który nie wyklucza rolników z kompetencji pozwanej, gdyż przesłanką uzasadniającą uprawnienia pozwanej nie jest forma działalności, lecz jej przedmiot.”
Tym samym potwierdzono, iż organy IJHARS posiadają kompetencje do prowadzenia kontroli rolników prowadzących działalność gospodarczą w zakresie produkcji nawozów.
