Większy eksport serów i masła z Polski

Jak wynika ze wstępnych danych MF (za MRiRW) w I połowie 2018 r. wartość wysyłki produktów mleczarskich z Polski wyniosła 1,03 mld EUR i była o 0,6% większa niż w I połowie 2017 r. W kierunku zwyżki wartości oddziaływały głównie tłuszcze mleczne oraz sery i twarogi. Zdecydowanie mniejsze niż przed rokiem, były z kolei przychody z sprzedaży zagranicznej proszków mlecznych.

Większy eksport serów i masła z Polski
W I połowie 2018 r. wartość eksportu masła i pozostałych tłuszczów mlecznych wyniosła 176,4 mln EUR i była aż o 40,5% większa niż w porównywalnym okresie przed rokiem. Było to wynikiem zarówno wyższych cen jak i większego o 26% kontyngentu, który wyniósł 38,9 tys. t. W 97% produkty te trafiły do pozostałych krajów UE, a warto zauważyć, że w I połowie br. produkcja masła we Wspólnocie była o 1,4% większa w relacji rocznej, a eksport z UE był o 11% mniejszy.
 
Pozytywnym sygnałem dla branży jest dalsza zwyżka wysyłki serów i twarogów, przy jednoczesnym spadku ich zakupu. Wolumen eksportu tych produktów w I połowie 2018 r. wzrósł w porównaniu z tym samym okresem przed rokiem o 7,2% do 130,9 mln t. Wartość wywozu wyniosła 388,7 mln t i była o 8,3% większa niż przed rokiem. Kontyngent przywozu do Polski był z kolei o 6,1% niższy, ukształtował się w granicy 43,7 tys. t. Warto dodać, że wg danych KE, w I połowie br. wolumen eksportu serów z UE był na podobnym poziomie jak przed rokiem, podczas gdy ich produkcja zwiększyła się o 2%.
 
Wśród głównych kategorii produktów mleczarskich, zwyżkę wartości eksportu odnotowano jeszcze w odniesieniu do jogurtów i pozostałych napojów fermentowanych o 2,7% do 63,6 mln EUR, chociaż ich kontyngent był o 0,6% mniejszy niż przed rokiem i wyniósł 51,4 tys. t.
 
W I połowie br. wartość sprzedaży zagranicznej proszków mlecznych wyniosła 118,6 mln EUR i była o 26,3% niższa niż przed rokiem, podczas gdy wolumen był o 4% większy, przez co wyniósł 76,5 tys. t. Mniejsza wartość wywozu wynikała z niższych cen oraz odmiennej struktury sprzedaży. Wolumen eksportu OMP wzrósł o 13%. Z kolei sprzedaż zagraniczna PMP zmniejszyła się o 23,4%, głównie w wyniku zdecydowanie niższych dostaw na Kubę. Sprzedaż proszków mlecznych na rynek unijny wzrosła o 13,8%, a do krajów trzecich była o 1,5% mniejsza. W dalszym ciągu jednak rynki trzecie są największym odbiorcą tych produktów - 60% wolumenu.
 
W tym okresie, w UE, produkcja proszków mlecznych zwiększyła się o 1,7%, a ich eksport był o 4,3% niższy niż przed rokiem.
 
Wartość eksportu serwatki z Polski zmalała o 24,6% do 90,5 mln EUR, podczas gdy wolumen zmniejszył się o 0,8% do 114,1 tys. t. W I połowie br. nieznaczny spadek wartości wysyłki z Polski odnotowano również w przypadku mleka płynnego - o 2,4% do 191,5 mln EUR.


Tagi:
źródło: