| Autor: redakcja6

Sery i twarogi – najważniejsze pozycje polskiego eksportu mleczarskiego

Najważniejsze pozycje w eksporcie przetworów mleczarskich zagwarantowały sobie w pierwszej połowie 2012 roku sery i twarogi osiągając 37,2-procentowy udział w jego łącznej wartości.

Sery i twarogi – najważniejsze pozycje polskiego eksportu mleczarskiego
W pierwszych dwóch kwartałach bieżącego roku poza granice Polski wysłano 83,4 tys. ton tych przetworów, czyli o 15,7 procenta więcej niż w tym samym okresie roku poprzedniego. Dzięki temu nastąpił 13-procentowy wzrost wartości eksportu serów i twarogów, który osiągnął poziom 59,4 mln euro.
 
Do najważniejszych rodzajów serów należą sery dojrzałe. Ich wywóz od stycznia do końca czerwca 2012 roku stanowił niemal 140,45 mln euro, czyli 54 procent wartości i 59 procent wolumenu wszystkich serów (czyli 49,5 tys. ton), jakie w pierwszym półroczu bieżącego roku trafiały z Polski za granicę. Oznacza to 21-procentowy wzrost wartości oraz 8-procentowy spadek ilości wobec analogicznego okresu roku poprzedniego.
 
Wartość eksportu świeżych serów i twarogów uplasowała się obecnie na trzecim miejscu. W wywozie z pierwszej połowy bieżącego roku odnotowano 6-procentowy spadek wartości do 51,77 mln euro (20% udział w eksporcie serów ogółem), natomiast wolumen sprzedaży wzrósł o 6 procent względem pierwszych sześciu miesięcy 2011 roku i osiągnął wartość 25,19 tys. ton. Słabsze wyniki ilościowe niż w przypadku serów dojrzewających odnotowano w eksporcie serów przetworzonych, głównie topionych. W tym przypadku wolumen spadł o 10 procent do 3,45 tys. ton, natomiast wartość wzrosła o 15 procent do 61,29 mln euro. Stanowiło to niemal 25 procent wartości wywozu serów ogółem. Z pozostałych gatunków serów (z przerostami błękitnej pleśni oraz tartych lub proszkowanych) uzyskano łącznie 5,9 mln euro.
 
Do głównych rynków eksportu serów z Polski należą państwa UE, które zakupują około 70 procent wszystkich tych produktów (za 180,9 mln euro). Spośród nich największym odbiorcą są Czechy (13,5 tys. ton serów i twarogów w pierwszym półroczu bieżącego roku za 41,8 mln euro). Na drugim miejscu w strukturze odbiorców polskich serów znajdują się Niemcy (wolumen to 10,6 tys. ton, w ujęciu wartościowym natomiast jest to 40 procentowa zwyżka do 30,6 mln euro).  


Tagi:
źródło: