| Autor: redakcja1

Ceny jaj wyższe o 6% niż rok wcześniej (listopad 2015)

W listopadzie 2015 r. cena jaj wszystkich klas wagowych sprzedawanych przez zakłady pakujące wyniosła 35,60 zł/100 sztuk i była większa niż przed miesiącem o 0,2% i o 6% niż przed rokiem - poinformował Grzegorz Dybowski z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.

Ceny jaj wyższe o 6% niż rok wcześniej (listopad 2015)

Ceny jaj

W skali roku jaja największe klasy XL potaniały o 0,7%, a klasy M o 6%. Ceny jaj klasy S zwiększyły się o 19%, a klasy L o 5,6%. W odniesieniu do października br. Ceny jaj klasy L były wyższe o 3%, a klasy M o 3,3%. Jaja klasy XL potaniały w tym czasie o 0,5%, a klasy S o 5,4%. Przeciętna cena jaj wszystkich klas wagowych z jedenastu miesięcy br. była o 10,7% większa niż w porównywalnym czasie 2014 r.
 
Cena skupu jaj przeznaczonych do przemysłowego przetwórstwa wyniosła w listopadzie br. 4159 zł/t, a więc była wyższa o 3,3% niż w listopadzie poprzedniego roku i o 13% niż przed miesiącem. Był to najwyższy pozioma ceny jaj przerobowych notowany w 2015 r. Przeciętna rentowność produkcji jaj konsumpcyjnych w okresie styczeń-październik 2015 r. poprawiła się w porównaniu z rokiem poprzednim. Ceny jaj otrzymywane przez producentów zwiększyły się o 3,6%, a ceny mieszanek pasz przemysłowych dla kur niosek obniżyły się o 4,5%. Na zakup 1kg paszy trzeba było sprzedać o 7,5% mniej jaj niż w 2014 r.
 
Ceny detaliczne jaj konsumpcyjnych od dłuższego czasu ustabilizowały się na poziomie 0,50 zł/szt. Jest to w znacznym stopniu następstwem mniejszego spożycia bezpośredniego jaj w gospodarstwach domowych.
 
Z danych zebranych przez Dybowskiego wynika, że w Polsce, ceny jaj wyrażone w euro zwiększyły się w tym czasie o 3%, w trakcie gdy średnie ceny unijne zwyżkowały o 0,3%. W Niemczech jaja podrożały, w obrębie roku o 4,1%, Francji o 10,3%,  z kolei w Holandii zmalały o 12%, a w Czechach o 19%. Na tle notowanych państw członkowskich, jak i również w odniesieniu do poziomu w całej UE, polskie jaja są stosunkowo drogie.

Konsumpcja jaj

W pierwszym kwartale 2015 r. konsumpcja jaj w gospodarstwach domowych wzrosła o 3,9%. Była również o 1,6% wyższa niż w 2011 r., czyli przed zakłóceniami na rynku jaj wywołanymi obligatoryjną wymianą klatek tradycyjnych na ulepszone. Było to wynikiem zniżki cen jaj w handlu detalicznym. W drugim kwartale br. spożycie bezpośrednie zmalało o 2% w ujęciu do pierwszego kwartału i o 7,1% w stosunku do porównywalnego okresu przed rokiem.



Tagi:
źródło: