MRPiPS w sprawie ustalania dochodowości rolniczej z 1 ha do celów zasiłkowo-pomocowych

Zróżnicowania wysokości dochodów uzyskiwanych z 1 ha przeliczeniowego przyjmowanych jako podstawa do weryfikacji dochodów rolników indywidualnych ustalanych dla potrzeb przyznania świadczeń, o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1769) albo w ustawie z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t. j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1952) było już wcześniej przedmiotem opinii Ministerstwa.

MRPiPS w sprawie ustalania dochodowości rolniczej z 1 ha do celów zasiłkowo-pomocowych
Departament Pomocy i Integracji Społecznej podkreślił, że przyjęte w ww. przepisach kwoty dochodu z 1 ha przeliczeniowego są jedynie kwotami szacunkowymi. Przyjęte rozwiązanie prawne podyktowane jest brakiem wprowadzenia systemu pozwalającego na ustalenie realnych dochodów osiąganych przez poszczególnych rolników indywidualnych z prowadzonych przez nich gospodarstw. Istniejący stan prawny powoduje, że istnieje konieczność określenia takiego dochodu w sposób szacunkowy w celu zagwarantowania możliwości ustalenia sytuacji dochodowej osób ubiegających się o przyznanie świadczeń z pomocy społecznej a także świadczenia wychowawczego i świadczeń przyznawanych na podstawie ustawy o świadczeniach rodzinnych.
 
Obowiązujące przepisy prawa w sposób odmienny definiują pojęcie dochodu. W przypadku ustawy o pomocy społecznej definicja i zasady ustalania dochodu dla potrzeb przyznania świadczeń z pomocy społecznej określone zostały w art. 8 ust. 3 - 13 tej ustawy. Natomiast ustawa o świadczeniach rodzinnych w art. 3 pkt 1 przewiduje odmienną definicję dochodu i wprowadza inne niż w ustawie o pomocy społecznej zasady jego obliczania. Analogiczne zasady dot. ustalenia dochodu przewiduje ustawa o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, która w art. 2 rozstrzyga, że ilekroć w tej ustawie jest mowa o dochodzie oznacza to dochód w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych. W ramach przysługującej ustawodawcy swobody stanowienia prawa był on uprawniony do określenia odrębnego sposobu obliczenia dochodu, o którym mowa w ustawie o pomocy społecznej oraz w ustawie o świadczeniach rodzinnych i ustawie o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci. W ocenie Departamentu Pomocy i Integracji Społecznej przyjęcie w obowiązujących przepisach dwóch różnych sposobów definiowania i ustalania dochodu uzasadnia, dla celów przyznania świadczeń przewidzianych w tych ustawach, możliwość przyjmowania odmiennych szacunkowych kwot dochodu uzyskiwanego z 1 ha przeliczeniowego przez osoby utrzymujące się z pracy w gospodarstwie rolnym.

Czytaj dalej na następnej stronie...


Tagi:
źródło: