Producenci cukru obawiają się chudych lat

Producenci cukru szykują się na chude lata. Nadpodaż cukru na rynku przy stałym popycie i ograniczeniach w eksporcie, a także wahania cen surowca na światowych rynkach powodują, że od kilku miesięcy sytuacja w branży pogarsza się w odniesieniu do poprzednich lat. Największym wyzwaniem dla producentów będzie zniesienie systemu kwotowego po 30 września 2017 roku, kiedy to polskie cukrownie będą zmuszone do konkurowania z producentami z innych unijnych krajów.

Producenci cukru obawiają się chudych lat
Największe wyzwanie dopiero przed branżą, gdyż 30 września 2017 roku praktycznie przestaną obowiązywać dotychczasowe reguły funkcjonowania przemysłu cukrowniczego w Europie, a branża stanie się w pełni wolnorynkowa.
 
To dla plantatorów i przemysłu cukrowniczego ogromne wyzwanie. Będziemy musieli znacząco zmienić zasady współpracy, a plantatorzy staną przed koniecznością zdecydowanego obniżenia kosztów upraw – zauważa Janusz Pierun.
 
Wysiłek będzie niezbędny, by konkurować z plantatorami francuskimi, holenderskimi czy niemieckimi. W niektórych krajach warunki geograficzne, glebowe oraz atmosferyczne mają wpływ na mniejsze koszty uprawy. Przykładem jest Francja, gdzie ziemie w Szampanii pozwalają na nisko kosztową produkcję przy wysokich plonach.
 
Nie mamy tak doskonałych ziem. A ten cukier z Francji może się znaleźć na rynkach tak samo polskim, jak i innych krajów Unii Europejskiej. To wyzwanie i zagrożenie – twierdzi Janusz Pierun. – Musimy pogłębić symbiozę między producentami cukru a plantatorami. To będzie naszą siłą, jeśli będziemy umieli zawierać kompromisy. Dzięki temu będziemy mogli przetrwać te trudne lata.
 
Firma Pfeifer & Langen działa w Polsce od 19 lat. Ma cztery cukrownie w Wielkopolsce – w Środzie Wielkopolskiej, Gostyniu i Miejskiej Górce – oraz jedną w Glinojecku na Mazowszu.
 
Nasze cukrownie należą do najnowocześniejszych w Europie. Są doinwestowane, mogą rocznie produkować ponad pół miliona ton cukru. Według odbiorców dysponujemy największym portfolio produktów cukrowych – mówi Janusz Pierun.
 
Jak podkreśla, to właśnie rozbudowane portfolio ma służyć umacnianiu pozycji firmy w Polsce.
 
W ubiegłym roku konsumpcja cukru w gospodarstwach domowych była nieco mniejsza niż w 2012 roku i wyniosła 14,04 kg na osobę. Spadek nastąpił mimo zmniejszenia cen detalicznych cukru o 9%. Rośnie za to zużycie cukru w przemyśle spożywczym, w szczególności za sprawą większego eksportu produktów żywnościowych.
 
W Polsce działają cztery koncerny cukrownicze: polska Krajowa Spółka Cukrowa z udziałem w produkcji na poziomie 39,1% oraz firmy niemieckie – Pfeifer & Langen - 25,8%, Südzucker Polska - 24,6% oraz Nordzucker Polska - 10,5%.
 


Tagi:
źródło: