| Autor: redakcja

Optymalizacja wymaga współpracy i rozwoju

Zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego w ciągu ostatnich 10 lat pogłowie trzody chlewnej w Polsce spadło o 32%, do poziomu 11,9 mln sztuk na koniec 2017 roku.

Optymalizacja wymaga współpracy i rozwoju

Na koniec wróćmy jeszcze do konsumentów. Popyt to jedna rzecz, ale nie możemy zapominać  o zmieniających się oczekiwaniach konsumentów. Chodzi tu głównie o poziom świadomości i oczekiwania w zakresie jakości. Dzisiaj duża część konsumentów zwraca uwagę na etykiety i skład nabywanych produktów. To są wyzwania, którym muszą sprostać przetwórcy. Nie będzie to jednak możliwe bez surowca o wysokiej jakości. Inna bardzo ważna kwestia to wiarygodność jakości oferowanych produktów. Konsument chce wiedzieć, że to co kupuje faktycznie takie jest. I tu kłania się temat systemów jakości, które są powszechne w innych dziedzinach, natomiast w produkcji rolnej w Polsce zaczynają dopiero budować swoją pozycję. Jednym z takich systemów jest system QAFP, którego celem jest budowanie wiarygodności uczestników łańcucha żywnościowego w oczach konsumenta. W swojej strategii  system zakłada wypracowanie narzędzi kooperacji, konsolidacja zarówno pozioma pomiędzy poszczególnymi producentami trzody chlewnej łączącymi się w grupy producencie, a następnie w spółdzielnie oraz pionowa pomiędzy grupami producenckimi, a zakładami zapewniłaby standaryzację produkcji, stałość dostaw surowca, a także zwiększenie konkurencyjności polskiego mięsa wieprzowego poprzez zapewnioną jakość i powtarzalność. W tym obszarze mamy jeszcze bardzo dużo do zrobienia, szczególnie, że podobne systemy jakości działają w innych krajach już od wielu lat. Chcąc zatem działać na rynkach międzynarodowych musimy podążać za tymi trendami. 

Reasumując, na obecną sytuację można patrzeć z dwóch stron. Z jednej strony sytuacja jest trudna i mamy wiele wyzwań, ale z drugiej strony, te wyzwania to nasze szanse do poprawy obecnej sytuacji. Wykorzystanie tych rezerw daje nam możliwość zbudowania w Polsce produkcji trzody chlewnej w skali porównywalnej do innych krajów. I do takich wniosków doszli uczestnicy spotkania networkingowego, które odbyło się 8 czerwca br. w Hotelu Radisson w Warszawie. W ramach projektu prowadzonego przez UPEMI producenci trzody chlewnej spotkali się z przedstawicielami branży mięsnej i dyskutowali o perspektywach wzrostu opłacalności hodowli trzody chlewnej w kontekście funkcjonowania branży oraz budowania konkurencyjności polskiej wieprzowiny.

Materiał powstał w ramach projektu realizowanego przez Unię Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego: „Jakość i optymalizacja przyszłością produkcji polskiej trzody chlewnej” finansowanego z Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego. 


Tagi:
źródło: