| Autor: mikolaj

Zakończyło się 27. posiedzenie Senatu

W dniach od 20 do 21 lutego 2013 roku odbyło się 27. posiedzenie Senatu. Izba rozpatrzyła na nim 7 ustaw, do 4 wprowadziła poprawki. Zdecydowała o wniesieniu do Sejmu 4 projektów ustaw, dostosowujących system prawa do wyroków Trybunału Konstytucyjnego.

Zakończyło się 27. posiedzenie Senatu
Bez poprawek, głosami 56 senatorów, przy 27 - przeciw, Izba przyjęła także ustawę o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego, o co postulowała Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Mniejszość komisji wnosiła o wprowadzenie 3 zmian. Ustawa, uchwalona przez Sejm 25 stycznia 2013 r. z przedłożenia rządu, wiąże się z wejściem w życie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 671/2012 z 11 lipca 2012 r. Nowe przepisy mają umożliwić stosowanie przejściowego wsparcia krajowego dla rolników z tych sektorów, które otrzymywały za 2012 r. krajowe płatności uzupełniające, czyli producentów zbóż, roślin oleistych, wysokobiałkowych i motylkowatych, roślin paszowych na trwałych użytkach zielonych, chmielu, skrobi ziemniaczanej i tytoniu. Dzięki temu utrzymana zostanie ciągłość wsparcia tych sektorów z budżetu krajowego. Wnioski o przyznanie wsparcia będzie można składać od 15 marca do 15 maja 2013 r. na jednym formularzu obejmującym również inne rodzaje płatności.

Izba jednomyślnie, 84 głosami, poparła wniosek Komisji Gospodarki Narodowej oraz Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji o przyjęcie bez poprawek nowelizacji ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze. Ustawa, uchwalona przez Sejm 25 stycznia 2013 r., dostosowuje prawo do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 15 maja 2012 r. (sygn. akt P 11/10). Za niekonstytucyjny uznano w nim przepis, uniemożliwiający uzyskanie przez dłużnika - wnioskodawcę zwolnienia z opłaty sądowej wnoszonej przy składaniu wniosku o ogłoszenie upadłości. Dzięki nowelizacji zamiast dotychczasowego zakazu takiego zwolnienia zastosowane zostaną zasady ogólne, wynikające z ustawy o kosztach sądowych.

Senat wprowadził 13 poprawek do ustawy o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych oraz niektórych innych ustaw, uchwalonej przez Sejm na podstawie projektu rządowego 25 stycznia 2013 r. Wdraża ona przepisy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/73/UE z 24 listopada 2010 r. Zmiany wprowadzone nowelizacją dotyczą m.in. uproszczenia obowiązków informacyjnych związanych z niektórymi rodzajami ofert publicznych, umożliwienia stosowania przez emitentów w Polsce tzw. oferty kaskadowej (emitent udziela zgody na sprzedaż papierów wartościowych przez wybrane instytucje finansowe, np. banki, instytucje kredytowe, firmy inwestycyjne, lub ich konsorcja, w imieniu i na rachunek tych instytucji z wykorzystaniem prospektu emisyjnego, sporządzonego uprzednio przez samego emitenta) oraz rozszerzenia formy i treści podsumowania prospektu emisyjnego. Nowelizacja przewiduje ponadto m.in. zakaz publicznego poszukiwania inwestorów w wypadku oferty niepublicznej, a także możliwość rozpoczęcia akcji promocyjnej oferty publicznej dopiero po złożeniu prospektu emisyjnego do Komisji Nadzoru Finansowego. Zawiera również zmiany dotyczące sankcji administracyjnych. Komisja Budżetu i Finansów Publicznych wniosła o wprowadzenie do ustawy 4 poprawek ujednolicających terminologię i uściślających, w wyniku głosowań popartych przez Senat. Jedna z nich określa m.in. warunki, jakie musi spełniać wniosek o wydanie decyzji stwierdzającej równoważność ram prawnych i nadzorczych, dotyczących działania rynku regulowanego w państwie niebędącym państwem członkowskim, z rynkiem regulowanym. W trakcie dyskusji 11 zmian zaproponował senator Kazimierz Kleina, 9 z nich zyskało akceptację Izby. Senat zdecydował m.in., że odpowiedzialności za działanie wbrew przepisom ustawy będą podlegały wyłącznie te osoby działające w imieniu lub na zlecenie emitenta, które faktycznie rażąco naruszyły przepisy, a nie na przykład każdy członek zarządu spółki bez względu na swoje postępowanie. Senatorowie postanowili też, aby uczestnik oferty kaskadowej, dokonujący oferty publicznej, nie był obowiązany składać publicznie oświadczenia o prawdziwości, rzetelności i kompletności informacji zawartych w prospekcie emisyjnym, w brzmieniu określonym w rozporządzeniu 809/2004.

czytaj dalej na następnej stronie...



Tagi:
źródło: