| Autor: redakcja1

Ł. Hołubowski: Kryzys na rynku mleka zażegnany

Kondycja branży mleczarskiej jest coraz lepsza. Skupy interwencyjne, dopłaty dla producentów mleka, a także ograniczenie produkcji poprawiły sytuację na rynku.

Ł. Hołubowski: Kryzys na rynku mleka zażegnany
Producenci mogą liczyć na unijne wsparcie. Dla rolników w Unii Europejskiej w obliczu trudności na rynku mleczarskim przeznaczono pakiet środków o wartości 500 mln euro. Do rolników w Polsce trafi 60 mln euro.
 
 Jako Agencja Rynku Rolnego bezpośrednio wpływamy na rynek mleka poprzez skup interwencyjny masła, czy mleka w proszku. Mamy uruchomione mechanizmy prywatnego przechowywania, kiedy przedsiębiorca produkuje i magazynuje, a my za to magazynowanie zwracamy pieniądze – podkreśla Łukasz Hołubowski.
 
Poprawa sytuacji na rynku to również efekt zmian na światowym rynku produktów mleczarskich. Zwiększa się popyt na tego typu produkty w Chinach i krajach Azji południowo-wschodniej, jednocześnie wzrasta też wewnętrzny popyt na rynkach unijnych.
 
– Mamy wielkich graczy na rynku, Nową Zelandię, Irlandię, Izrael, również Indie mają ambitne plany i zapowiedziały, że chcą przodować na rynku mleka. Polska jest czołowym producentem w Unii Europejskiej i znaczącym graczem, który może próbować swoich sił na innych rynkach. Na rynku wewnętrznym zostanie utrzymana taka sytuacja jaka jest, czyli wzrost dużych mleczarni i powiększenie przez nich rynku. Z drugiej strony dla średnich mleczarni widzimy też duże otwarcie na rynkach trzecich – tłumaczy prezes ARR.
 
Polska to jeden z większych producentów mleka i produktów mleczarskich w Unii Europejskiej. Przy produkcji mleka na poziomie 13 mld litrów znajduje się w europejskiej czołówce, a więc obok Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii i Holandii.
 
Coraz więcej krajów trzecich jest zainteresowanych przywozem polskich przetworów mlecznych. Wzrastają dostawy do Chin – w 2015 roku wartość eksportu produktów mleczarskich wyniosła 42 mln euro. Tylko w okresie od stycznia do października 2016 roku kontyngent chińskiego importu zwiększył się o 23 proc.
 
 Rozpoczęliśmy też bardzo intensywne rozmowy z rynkiem ASEAN, czyli Azji południowo-wschodniej, które otwierają się na produkty mleczne. Perspektywy eksportowe i rozwojowe dla rynku mleka są ogromne – podkreśla Łukasz Hołubowski.
Zwiększać się może też konsumpcja wewnętrzna.

Przeciętny Polak w obrębie roku spożywa niewiele ponad 200 litrów mleka, przy znacznie większej średniej w krajach unijnych.

 
Są też prowadzone badania nad specjalnymi produktami mlecznymi przez ekstrakcję białek mlekowych w stworzeniu nowych gam produktów probiotycznych, które będą wspierały rekonwalescencję i będą odpowiedzią na różne choroby cywilizacyjne. Pierwsze takie produkty już pojawiają się w sklepach – mówi Łukasz Hołubowski.


Tagi:
źródło: