- Bardzo dużo serów eksportujemy – mówi Marek Szołtysik. - U nas dopiero buduje się kultura spożywania serów. Wcześniej Polacy jedli je tylko na kanapkach, teraz coraz częściej są dodawane do różnych potraw, czy serwowane w formie deski serów. Polscy konsumenci zaczynają sięgać po coraz bardziej ekskluzywne gatunki serów – z roku na rok zwiększa się sprzedaż tych z przerostem pleśni.
Dodaje, że na wyróżnienie zasługują także produkty z grupy napojów fermentowanych o charakterze prozdrowotnym oraz z nowymi dodatkami wnoszącymi dodatkową wartość – np. aktywna flora probiotyczna, która jest zdolna do kolonizowania przewodu pokarmowego czy napoje fermentowane z ekstraktami roślinnymi takimi jak aronia, jagoda kamczacka - bogatymi w związki polifenolowe, które mają właściwości przeciwutleniające. Widocznym trendem jest też powrót konsumentów do produktów wysokotłuszczowych, takich jak masło i śmietana.
- W końcu ludzie zaczęli odchodzić od margaryny i wybierać naturalny produkt, jakim jest masło – mówi Marek Szołtysik. – Jest to bardzo dobry trend żywieniowy. Pozytywnym trendem jest także wzrost spożycia mleka w Polsce. Jak zauważa przedstawiciel Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, obecnie wybór produktów mlecznych jest tak duży, że każdy znajdzie coś dla siebie, nawet konsumenci cierpiący na nietolerancję laktozy. Jednak pewne grupy konsumentów – np. seniorzy, powinny zwiększyć spożycie mleka, przede wszystkim ze względu na dużą zawartość wapnia. Nie ma lepiej przyswajalnego wapnia, niż ten, który znajduje się w mleku i jego przetworach – jego przyswajalność kształtuje się na poziomie 97-99%. Poza tym produkty mleczne są źródłem pełnowartościowego białka, makro- i mikroelementów oraz witamin. Warto więc pamiętać o tym, by spożywać codziennie odpowiednią ilość mleka i jego przetworów i sięgać po produkty wyprodukowane w Polsce.
Kampania “#WspieramyPolskieMleczarstwo” realizowana przez Polską Izbę Mleka i sfinansowana z Funduszu Promocji Mleka.