Bezpieczne cztery kąty na Święta

Jak co roku wiele osób, chcąc spędzić Święta Wielkanocne w gronie rodziny i bliskich, wyjeżdża z obecnego miejsca zamieszkania i zostawia bez nadzoru swoje domy. Z tej okazji Polska Izba Ubezpieczeń publikuje krótki poradnik, jak zadbać o swoje domostwa przed wyjazdem na Święta, aby później nie ponosić kosztów ich naprawy czy odbudowy.

Bezpieczne cztery kąty na Święta
Uważaj na przepięcia
 
Częstą przyczyną awarii sprzętu elektronicznego, a nawet pożarów są przepięcia. Dochodzi do nich, gdy w sieci elektrycznej dojdzie do nagłego wzrostu napięcia ponad maksymalną wartość określoną dla danej instalacji, np. w wyniku uderzenia pioruna. Jego skutkiem może być zniszczenie urządzeń, np. komputerów, telewizorów, routerów internetowych czy też sprzętu AGD. Dlatego sprawdzając wszystko przed wyjazdem, zwróćmy uwagę na sprzęty elektroniczne. Te niepotrzebujące ciągłego zasilania – wyłączmy i wyciągnijmy wtyczki z gniazd elektrycznych. Tam gdzie potrzebne, skorzystajmy z odpowiednich listew. Czasami nawet takie zabezpieczenia nie wystarczą, dlatego ubezpieczyciele w ramach ubezpieczenia mieszkania czy domu oferują polisę od przepięć. Wówczas koszty naprawy lub zakupu nowego sprzętu pokryje ubezpieczyciel.
 
Chroń dom przed włamaniem
 
Nie bez znaczenia jest jakość drzwi oraz okien zainstalowanych w naszych domach i mieszkaniach. Dlatego drzwi wejściowe powinny mieć odpowiednie atesty, a szkło w oknach warto by było o zwiększonej odporności na włamanie. Odpowiednie zamki oraz okucia potrafią opóźnić lub całkowicie zabezpieczyć dom przed włamaniem. System alarmowy i monitoring pozwalają na zawiadomienie ochrony i ich odpowiednią interwencję w przypadku wtargnięcia osób zgłodzieja. Odpowiednie ubezpieczenie zagwarantuje nam otrzymanie zwrotu kosztów naprawy majątku w przypadku wandalizmu oraz pokrycie strat wynikłych z kradzieży.
 
Nie zwlekaj – zgłoś szkodę
 
Gdy pomimo naszej zapobiegliwości dojdzie do szkody, należy zgłosić ją ubezpieczycielowi przez telefon albo z wykorzystanemu formularza dostępnego na jego stronie internetowej. Gdy potrzebujemy pomocy, możemy też skontaktować się z naszym agentem, który doradzi, w jaki sposób powinniśmy postępować. Niezbędne numery telefonów znajdziemy w polisie i materiałach ubezpieczyciela. Zadbajmy także o odpowiednią dokumentację zdjęciową szkód, a w przypadku włamania wezwijmy na miejsce policję. Po zgłoszeniu szkody, ubezpieczyciel informuje o dalszym postępowaniu. Zazwyczaj w ciągu około 7 dni przyjdzie do nas rzeczoznawca, dokona oględzin, odbierze dokumenty i oszacuje straty. O wycenie szkody osoba ubezpieczona zostanie poinformowana pisemnie lub telefonicznie. Na wypłatę odszkodowania ubezpieczyciel ma 30 dni.


Tagi:
źródło: