Kategorie
Zobacz również tu
-
2024-03-28
-
Ocena użytkowości bydła
2024-03-28 -
Wyniki kontroli jakości handlowej lodów
2024-03-28
Poznaj produkty
-
Ramka przejściowa SCHAFFER
2016-01-12 -
Przyczepa rolnicza ZASŁAW D-762-14 tandem
2014-01-20 -
Ciągnik CASE IH Maxxum Multicontroller
2013-03-29 -
Maszyny do pobierania pasz
2014-10-16 -
Brona talerzowa z amortyzacją gumową Exact G
2020-04-07
Stare opony to wyższe koszty
Zużyte opony zwiększają poślizg kół, a tym samym koszty uprawy roli. Tego faktu nikt nie kwestionuje. Jednak ze skali powodowanych "łysym" ogumieniem strat mało kto już sobie zdaje sprawę. Jak wysokie są to straty, pokazuje badanie, które firma Grasdorf Wennekamp przeprowadziła wspólnie z Uniwersytetem Hohenheim w Niemczech.
W wypadku nowej opony powstaje tylko nieznaczne, 12-centymetrowe przesunięcie (rys. 3).
Jeśli opony są zużyte, a poślizg odpowiednio wysoki, dochodzi do silnego przesunięcia gleby, do 34 cm, które może powodować jej ekstremalne zagęszczenie (rys. 4).
W wilgotnych warunkach może również dochodzić do rozmazywania i zagęszczenia gleby w koleinach. Te głębokie szkodliwe ślady, prowadzące do obniżenia plonów, często widać w uprawach jeszcze wiosną.
Napęd zagrożony
Bardzo często opony w przednich koła ciągnika z napędzanymi obiema osiami są wymieniane wcześniej, ponieważ zużywają się szybciej niż w kołach tylnych – zwłaszcza gdy ciągnik jeździ dużo po drogach. Różny stopień zużycia opon z przodu i z tyłu ciągnika prowadzi do zmiany wyprzedzenia przednich kół (rys. 5 i 6).
Czytaj dalej na nastepnej stronie...