| Autor: redakcja1

Średnia cena oleju napędowego to 4,23 zł/l, benzyny - 4,49 zł/l

Jak podaje Polska Izba Paliw Płynnych, w 26. tygodniu 2016 r. – ostatnim przedwakacyjnym - na polskich stacjach olej napędowy i benzyna tanieją 1 gr/l, a autogaz drożeje 1 gr/l.

Średnia cena oleju napędowego to 4,23 zł/l, benzyny - 4,49 zł/l
Ceny paliw w hurcie
 
W porównaniu z 12 lutego - kiedy na stacjach były najniższe ceny detaliczne w tym roku - w polskich rafineriach benzyna jest droższa 18%, a olej napędowy 19% (ONG – olej napędowy do celów grzewczych ponad +30%).
 
Oznacza to, że kupowana w polskich rafineriach przez operatorów stacji paliw do odsprzedaży detalicznej kierowcom benzyna jest średnio o 63 gr/l brutto droższa, a olej napędowy o 66 gr/l. Różnica miedzy obu podstawowymi paliwami (tj. Pb95 i ON) skurczyła się w okresie 13.04-01.07.2016 z 12,12% do 3%, co może sugerować, że wkrótce ponownie paliwo dieslowskie stanie się droższe od benzyny.
 
Na wyniki referendum, w którym Brytyjczycy zadecydowali o opuszczeniu Unii Europejskiej (tzw. Brexit), w przeciwieństwie do rynków walutowych (24.06: funt -10%, złotówka -6%, euro -3%) rynki paliwowe zareagowały umiarkowanie. W notowaniach ARA benzyna tego dnia taniała 0,18%, ON drożał ledwo 0,34%.
 
Od 1 do 30 czerwca na referencyjnym dla kontynentu europejskiego rynku paliw gotowych ARA (notowania z trzech największych portów: Amsterdam-Rotterdam-Antwerpia) benzyna notuje -6,85%; a olej napędowy -0,95%. Pb notuje -0,24%, a ON -1,41%.
 
Jakie mogą być skutki Breksitu dla rynku paliwowego? W najbliższym okresie - żadne. Mimo ostrych wahań surowców i walut duże nadwyżki podaży nad popytem nadal będą motywowały największych producentów ropy nie do walki o jej cenę, lecz inwestowania we własne moce przerobowe i zalewanie rynku ich produktami (głównie olejem napędowym).
 
W dłuższym okresie można jednak oczekiwać zmian w europejskiej polityce klimatycznej (która kosztuje polskie rafinerie co najmniej 15 gr na litrze każdego wyprodukowanego paliwa) oraz wyhamowania negocjacji TTIP, co w istotny sposób wpłynie zapewne na cenę biokomponentów obowiązkowo dodawanych do polskich paliw (10% bioetanolu do benzyn i 7% estrów metylowych do ON). To czynniki, które pozwalają przypuszczać, że w najbliższym czasie można spodziewać się na rynku paliw trendu spadkowego, modyfikowanego jedynie czynnikami spekulacyjnymi światowych traderów.


Tagi:
źródło: