| Autor: redakcja1

Ceny paliw w Polsce. 4,24 zł/l za olej napędowy i 4,43 zł/l za benzynę

W 35. tygodniu 2016 r. na polskich stacjach olej napędowy drożeje 7 gr/l, benzyna 6 gr/l, a autogaz 4 gr/l (od 26 sierpnia). Jak podaje Polska Izba Paliw Płynnych, zmiany w okresie 17-24 sierpnia (33. i 34. tydzień 2016 r.) wynosiły odpowiednio: 10, 8 i 4 gr/l. Ceny detaliczne ON są o 1 gr/l wyższe niż 1 lipca br., Pb95 jest tańsza o 5 gr/l, a LPG droższy o 26 gr/l.

Ceny paliw w Polsce. 4,24 zł/l za olej napędowy i 4,43 zł/l za benzynę
Mocno zmniejszyła się w hurcie paliwowym różnica miedzy obu podstawowymi paliwami (tj. Pb95 i ON) – jest to tylko 1%. Przypomnijmy, że w sierpniu było to średnio 3%, a w lipcu 2,69%. W okresie 13.04-02.09.2016 różnica między ON a Pb95 skurczyła się z 12,12% do 1,02% (tj. obecnie diesel jest w hurcie tańszy od benzyny jedynie 4 gr/l, podczas gdy w kwietniu było to nawet 51 gr/l), co może sugerować, że wkrótce paliwo do silników wysokoprężnych (podstawowe paliwo europejskiej gospodarki) ponownie stanie się droższe od tego do silników o zapłonie iskrowym (używanego jedynie przez kierowców indywidualnych).
 
 W najbliższych dniach w cennikach polskich rafinerii mogą jednak zajść korekty w dół. Ropa Brent na giełdzie w Londynie rano notowana była po 46 USD/b, przez ostatni tracąc 7%. Dolar do złotówki na porannej sesji notowany jest po 3,9164 (+2,18% w ciągu ostatnich 7 dni), co w sumie daje spadek teoretycznych kosztów polskich rafinerii na poziomie 5% w 7 dni.
 
Na ceny hurtowe w polskich rafineriach największe oddziaływanie ma jednak nie rynek ropy i walut, lecz mocne wahania na światowych giełdach paliw gotowych. W odniesieniu do rynku europejskiego chodzi o tzw. notowania ARA, czyli średnie ceny zebrane z trzech największych portów przeładunkowych: Amsterdam-Rotterdam-Antwerpia, gdzie trafiają paliwa importowane na nasz kontynent. Na ARA przez ostatnie 7 dni Pb95 notuje -4,6%, a ON -8% (odpowiednio: -2% i -3%).
 
Trzeba jednak pamiętać, że ceny te dotyczą „czystych paliw”, tj. bez udziału biokomponentów. Zgodnie z unijną polityką klimatyczną nakładającą na polskich dystrybutorów paliw tzw. Narodowy Cel Wskaźnikowy – zanim paliwa takie trafią do dystrybucji na polskie stacje do każdego litra benzyny musi być dodane do 10% bioetanolu, a do każdego litra oleju napędowego do 7% bioestrów oleju rzepakowego. Takie paliwo wymaga również drogich dodatków stabilizujących. Nie ma ścisłych danych, jak podwyższa to koszt paliw w Polsce, jednak daje to nie mniej niż +0,15 groszy na litrze każdego z tych paliw.


Tagi:
źródło: