Copa-Cogeca: wymiana poglądów nt. propozycji reformy WPR na lata 2021-2027

Posiedzenie grupy roboczej COPA-COGECA „Rozwój obszarów wiejskich" w głównej mierze było poświęcone wymianie poglądów związanych z propozycją reformy WPR na lata 2021-2027, w tym nowym podejściem do programowania wsparcia unijnego, zobowiązującego państwa członkowskie do opracowania jednolitego Planu strategicznego WPR dla obu filarów.

Copa-Cogeca: wymiana poglądów nt. propozycji reformy WPR na lata 2021-2027

Tematyka posiedzenia „Grupy dialogu obywatelskiego” była poświęcona w głównej mierze kwestiom związanym z przyszłym okresem programowania.
 
W punkcie dotyczącym Wieloletnich Ram Finansowych (WRF) na lata 2021-2027 wyjaśniono, że punktem odniesienia wszelkich porównań wielkości budżetu na przyszły okres programowania (baseline) przyjęto jego wielkość przewidywaną na 2020 rok (razy 7), czyli pierwszy rok budżetowy po Brexit, a nie wynikającą z uzgodnień WRF z 2013 roku. Wskutek czego wskaźniki ilustrujące spadek wielkości przyszłego budżetu są znacznie mniejsze niż w odniesieniu do UE 28. W takim ujęciu planowany całkowity budżet na WPR będzie o 5% mniejszy, w tym na filar 1 mniejszy o 3,9% dla wszystkich krajów członkowskich. Filar 2 ulegnie znaczniejszej redukcji wynoszącej o 15,3%.
 
Aby podtrzymać dotychczasowy strumień wsparcia finansowego KE zaproponowała zmniejszenie dofinansowania PROW z UE, uzasadniając tę propozycję powrotem do poziomu współfinansowania sprzed kryzysu.
 
W części poświęconej wynikom zleconego przez KE badania, tzw. impact assessment (wpływ różnych wariantów polityki rolnej m. in. na dochody) przedstawiono potencjalne skutki wynikające z różnych przyjętych założeń. We wszystkich wariantach zanotowano spadek dochodów uzyskiwanych przez rolników, przy czym najmniejszy w sektorze ogrodniczym.
 
Najważniejszy punkt posiedzenia dotyczył przyszłego Planu strategicznego WPR. Zgodnie z zapowiedzią referującego Martina Pielke z KE, przedstawiono filozofię nowego podejścia do programowania, jednakże z niewielkim udziałem konkretów i bardziej szczegółowych rozwiązań. Jak to przedstawiono, celem nowego podejścia, jest uproszczenie i modernizacja WPR, ze szczególnym naciskiem na polepszenie zarządzania finansami publicznymi oraz na zmniejszenie biurokracji obciążającej przede wszystkim potencjalnych beneficjentów (w terminologii KE zwanej Gold Plating). Za zwiększenie biurokratycznych wymogów referujący winił przede wszystkim kraje członkowskie.
 
Jako przyszłą zasadę w podejmowaniu decyzji o dokonywaniu płatności z WPR przedstawił skupienie się na ocenie osiągania zaplanowanych konkretnych rezultatów, a nie na ocenie zgodności realizacji projektów z obowiązującymi wymogami. Oznacza to, że system wdrażania wsparcia w ramach WPR będzie oparty i ukierunkowany na osiąganie konkretnych i mierzalnych rezultatów. Kontrola na realizacji WPR na poziomie beneficjentów będzie wyłączną odpowiedzialnością krajów członkowskich. KE będzie monitorowała i kontrolowała realizację planowanych celów na poziomie krajowym.
 
Ważnym elementem programowania będzie możliwość ujęcia specyficznych celów/działań ukierunkowanych na zidentyfikowane potrzeby istniejące na poziomie regionalnym/lokalnym i włączenie ich w Plan strategiczny.
 
Zasygnalizowano także, że brak osiągnięcia tzw. milestones, czyli zaplanowanych etapowych/pośrednich wskaźników wykonania, nie będzie skutkowało automatycznymi korektami finansowymi.
 
Jeśli chodzi o częściowe zatwierdzanie przez KE Planu strategicznego wskazano na prawdopodobieństwo przyjęcia takiej zasady, co wynika z innego rytmu wypłacania środków finansowych z filara 1 niż ma to miejsce w filarze 2.


Tagi:
źródło: