| Autor: redakcja1

Czas na zmianę opon na zimowe. Zobacz na co zwrócić uwagę przy ich zakupie?

Robi się coraz chłodniej. Kiedy rano ruszamy do pracy temperatura wynosi mniej niż 7 st. C. To sygnał, że oponom letnim kończy się przyczepność, a zaczyna się przyczepność oponom zimowym. Zwłaszcza kiedy bardzo często droga jest mokra. To czas, w którym serwisy wulkanizacyjne mają coraz więcej pracy. Część kierowców posiada jeszcze egzemplarze z zeszłego roku, jednak duża część z nich kupi całkowicie nowy komplet opon. Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego przypomina, na co należy zwracać uwagę przy zakupie nowych opon.

Czas na zmianę opon na zimowe. Zobacz na co zwrócić uwagę przy ich zakupie?

Symbole opon

Symbol E.C.E., czyli homologacja europejska oznacza dopuszczenie opony do użytku na terenie UE. Składa się z oznaczenia E3, które wskazuje na kraj wydający homologację. Dalszy ciąg cyfr to numer homologacji (np. E3 0259091). Tylko opony dostosowane pod względem wymogów homologacyjnych do rynku UE są gwarancją bezpiecznej jazdy.


Numer DOT to zakodowane oznaczenie producenta, fabryki i daty produkcji opony.

Dobierajmy opony do pory roku. Wiosną i latem jeździmy na oponach letnich, zaś jesienią i zimą na oponach z symbolem alpejskim  (płatek śniegu na tle góry to jedyne oznaczenie opony zimowej). Symbol M+S oznacza tyko, że opona ma bieżnik śniegowy (poprawiona trakcja na śniegu), a nie mieszankę zimową.

Etykieta

Na każdej fabrycznie nowej oponie znajduje się etykieta energetyczna, na której znajdują się informacje na temat trzech osiągów danej opony:

- efektywność paliwowa (symbole A,B,C,D,E,F,G, gdzie A oznacza najbardziej oszczędną),

- przyczepność na mokrej nawierzchni (symbole A,B,C,D,E,F,G, gdzie A oznacza najkrótszą drogę hamowania),

- zewnętrzny hałas toczenia (wartość w decybelach).

W przypadku efektywności paliwowej oraz przyczepności na mokrej nawierzchni różnice pomiędzy poszczególnymi klasami danej kategorii są znaczące. Różnica między oponami klasy A i G w przypadku drogi hamowania na mokrej nawierzchni przy 80 km/h to nawet 18 m. Przy efektywności paliwowej różnica między klasą A i G to nawet 7,5% w ilości zużytego paliwa.

Poza rozmiarem opon i danymi na etykietach zwracajmy uwagę także na inne parametry opon – hamowanie na suchej nawierzchni, właściwości jezdne, kierowalność na suchych i mokrych nawierzchniach, odporność na aquaplaning, trwałość i wytrzymałość oraz w przypadku opon zimowych również na właściwości jezdne w warunkach zimowych.

- Opony są trwałą i bardzo ważną częścią wyposażenia samochodu w zakresie bezpieczeństwa. Nie ma znaczenia, czy w momencie zakupu mają kilka dni czy kilka lat. Trzeba jednak o nie dbać, sprawdzać ciśnienie, bieżnik oraz przechowywać w odpowiednich warunkach, żeby dobrze spełniały swoją rolę – przypomina Piotr Sarnecki.

 



Tagi:
źródło: